30 år sedan det första SMSet skickades!

30 år sedan det första SMSet skickades! - Hero Image
author
LINK Mobility AB2022-12-02

Kan du föreställa dig ett liv utan textmeddelanden? Ingen möjlighet att SMSa att du blir sen eller bestämma träff med vänner och familj? Idag är SMS och andra meddelandekanaler en självklar del av våra liv – vi skickar personliga meddelanden, gruppchattar och delar med oss av vår vardag i sociala medier dagligen. Tekniken har gjort det möjligt för oss att vara mer effektiva, oberoende och direkta i vår interaktion med varandra.

Allt började för 30 år sedan när Neil Papworth skickade det första SMSet med orden “Merry Christmas”. Tekniken har sedan dess blivit den mest spridda i vår livstid. SMS må vara ett enkelt och vardagligt kommunikationsverktyg, men för 30 år sedan utvecklades tekniken som förändrade hur vi kommunicerar med varandra för alltid.

Idag firar vi att SMSet fyller 30 år! I den här artikeln får du ta del av dess otroliga historia, dess utveckling och framtid!

Förhistoria av SMS

Det är svårt att förstå en värld utan den kommunikationshastighet vi har idag. Innan smartphones och internet kommunicerade vi via fasta telefoner och brev. Men under mitten av 80-talet påbörjade Friedhelm Hillebrand arbetet som skulle förändra vårt sätt att kommunicera för alltid.

Friedhelm jobbade på ett mobilkommunikationsprojekt för Deutsche Bundespost – Tysklands postväsende. Han inledde ett experiment där han skrev slumpmässiga fraser och frågor så som födelsedagshälsningar, anteckningar till sig själv och sammanfattade sin dag. I samband med detta uppmärkte han ett mönster – alla meddelanden var i genomsnitt 160 tecken. Detta la grunden för SMS:ets historia och längden på ett SMS föreslogs: 160 tecken som vi ser än idag.

Nästa steg i processen, att skriva ett SMS i en telefon, visade sig däremot att vara betydligt svårare. Du kanske minns de gamla mobiltelefonerna med numeriska tangentbord? Den förslagna lösningen var att placera en uppsättning bokstäver i varje knapp. Det vill säga, när du tryckte på nummer 2 en gång skulle bokstaven A utlösas, nummer 3 två gånger skulle bokstaven E utlösas, och så vidare.

Världens första SMS skickas

Den 3 december 1992 skickades det första SMSet från den 22-åriga, nyexaminerade Software Developern, Neil Papworths dator. Ledare från Vodafone samlades på en restaurang i London med stor förväntan när de skulle ta emot det allra första SMS:et från IT-killarna på kontoret. Vid exakt utsatt tidpunkt skickade Neil ett meddelande med orden: ”Merry Christmas”. I det ögonblicket hade Neil ingen aning om storheten i hans prestation. Han och hans team hade precis skickat historiens första SMS.

Framväxten av SMS

Som med all revolutionerande teknik som förändrar vårt sätt att leva, var mottagandet och anpassningen inte helt självklar. Det fanns flera hinder som behövdes åtgärdas och under 90-talet fortsatte utvecklingen av tekniken som vi känner den idag.

För det första var mobiltelefoner mycket dyra under den här tiden – en Motorola StarTAC-modell från 1996 hade en prislapp på 1000 USD. Kostnaderna för att använda nätverket var inte heller billiga. Den andra viktiga faktorn som höll tillbaka SMS-potentialen var att fram till 1999 var det omöjligt att skicka SMS mellan olika nätverk. Det betydde att Vodafone-användare kunde bara kommunicera med andra Vodafone-användare.

1999 var året som förändrade allt och operatörerna blev en klar vändpunkt i SMS-historien och det var även året då företag började anamma tekniken som marknadsföringsverktyg. Därefter tog det bara ett par år innan SMS blev ett vedertaget kommunikationsverktyg. År 2002 – vid 10-årsjubelemuet – hade över 250 miljarder SMS skickats över hela världen.

– Jag började på TeleTalk 1999, som senare blev en del av LINK Mobility, berättar Kenny Colliander, Senior Developer på LINK Mobility. År 2000 utvecklade vi en ny tjänst för att skicka fax, röst, SMS och e-post – vilket la grunden för det vi än idag erbjuder företagskunder. Det har varit en spännande resa och känns kul att vår bransch fortfarande utvecklas med exempelvis RCS och OTT, avslutar Kenny.

Är du intresserad av att läsa mer om Kennys resa på LINK? Klicka här!

SMS omformade vårt sätt att skriva

SMS har på flera sätt format våra sätt att kommunicera med varandra. I och med teckenbegränsningen gjorde man allt för att kostnadseffektivisera och optimera de 160 tecknen som tilläts i ett SMS. Förkortningar som är populära idag t.ex. LOL, FYI och BRB är i självaverket något som föddes i och med detta. Användningen av dagens emojis är inspirerade av emoticons som även då användes för att på ett enkelt och effektivt sätt symbolisera känslor i ett textmeddelande.

Ny teknik och informationsrevolution

I mitten av 2000 var SMS en väl utbredd teknik världen över. Den digitala utvecklingen och den ökade tillgången av smartphones gjorde det enklare än någonsin att kunna skriva och skicka textmeddelanden.

I samband med detta pågick även en parallell informationsrevolution med internet och persondatorer. Detta innebar ännu fler och bättre förutsättningar för nya innovationer att växa fram. Nya digitala medier så som Myspace, Facebook och Tumblr vände ännu en gång upp och ner på hur vi kommunicerar med varandra.

Med internets och sociala mediers uppkomst blev det inte bara billigare att skicka meddelanden, det blev även möjligt att skicka meddelanden som var över 160 tecken och inte minst ändrades sättet vi kommunicerade på. Nu kommunicerade vi inte enbart med en person, utan vi kunde lägga ut texter som var öppna för hela världen att se. Vi kunde också numera gruppchatta, och inte bara i text, utan även genom bild och video.

SMS som kommunikationskanal för företag

I och med den växande användningen av sociala medier och andra meddelandeappar såsom WhatsApp, trodde man länge att SMSet skulle dö ut. De nya kanalerna gjorde det enklare för familj och vänner att hålla kontakt med varandra. Även om SMS-användningen stagnerade under 2012 har SMS förblivit den mest använda meddelandekanalen i Sverige och i världen. Det var också under den här tiden många företag förstod effektiviteten av kanalen och tekniken har sedan dess blivit ett populärt verktyg för att nå ut till kunder med information om produkter, kampanjer, aviseringar, påminnelser, engångskoder och mycket mer.

SMS har blivit mer än ett sätt att kommunicera med vänner och under de senaste tio åren har SMS som kommunikationskanal ökat rejält – 81% av mobiltelefonabonnenter använder idag SMS som kommunikationskanal och under pandemin ökade de planerande investeringarna för SMS som marknadsföringsverktyg med mer än 50%. I och med att ingen appnedladdning eller internetuppkoppling krävs kommer kanalen med stor sannolikhet fortsatt vara den mest använda kanalen i världen.

Mobilkommunikation och dess framtid

Idag, 30 år senare, skickas över 23 miljarder SMS varje dag, 270 000 varje sekund, och marknaden för mobilkommunikation försätter att växa. Med ny teknik och kommunikationsmedier som dyker upp nästan varje dag, kommer det att finnas fler val när det gäller hur varumärken kommunicerar med sina kunder. Nya kanaler såsom RCS, WhatsApp, Viber och Google Business Message kommer ännu än en gång förändra hur vi kommunicerar med varandra, och inte minst hur företag och konsumenter kommunicerar. Med nya interaktiva multimediafunktioner, live chatt i realtid och kundinitierade dialoger kan företag fortsatt utveckla sin kommunikation för att hålla kontakten med sina kunder. Som med all ny teknik kan det vara svårt att anpassa sig, men de företag som gör det bra är de som kommer att vinna.

– Vi står inför en spännande framtid där dialogen mellan kunder och företag kommer bli alltmer personlig. Med ny teknik för att handla online och sociala medie-plattformar som influerar och stärker varumärken måste vi se till att företag har rätt sätt att nå olika målgrupper. Idag har vi hjälpt över 47 000 företag att hitta lösningar för hur dem ska kommunicera med deras kunder, och det behovet kommer bara att öka. Vi på LINK ser fram emot att jobba ihop med våra kunder för att möta det behovet och hitta nya engagerande sätt för en personlig och interaktiv kundkommunikation, säger Christian Westrum, Managing Director på LINK Mobility AB.