5 sätt SMS kan nyttjas för att öka trafiken till din hemsida

5 sätt SMS kan nyttjas för att öka trafiken till din hemsida
author
LINK Mobility AB2022-02-22

Har du slut på idéer för hur du ska öka trafiken till din e-handel? Att använda sig av Google Ads och sociala mediekampanjer räcker inte alltid till. SMS är en oslagbar kanal när det kommer till att skapa kundengagemang och få mottagare att agera. Med tydliga call to actions, kreativa kampanjer och intressant innehåll kan du fånga dina kunders uppmärksamhet. Utnyttja kraften i SMS och öka trafiken till din hemsida, allt du behöver är en bra kontaktdatabas. 

Kom igång 

För dig som ännu inte kommit igång med din SMS-marknadsföring är första steget att samla in din kunddatabas med telefonnummer. Det finns flera sätt att göra detta på, det viktiga är att du alltid ber om mottagarnas samtycke i förväg. Att samla in samtycke är inte bara ett måste enligt lag, utan det bidrar även till att dina kampanjer blir mer kostnadseffektiva. Då mottagarna tar ett aktivt val i att acceptera SMS-kommunikation från dig innebär det att de är intresserade av ditt företag och det du har att erbjuda och det kommer i slutändan generera ett bättre resultat. 

Att samla in kontaktuppgifter och samtycke kan ske på flera olika sätt. Du kan bland annat använda dig av formulär på din hemsida, eller fråga om samtycke i samband med att kund genomför ett köp via din e-handel eller går med i er kundklubb. Vill du ha fler tips på hur du kan samla in samtycke och kvalitativ kunddata för dina SMS-kampanjer kan du kolla i den här bloggartikeln.

Hur ska jag kommunicera? 

Med SMS får du ett högt kundengagemang – en öppningsgrad på 98% och klickfrekvens på 19%, betydligt högre än andra kommunikationskanaler så som e-post. Det kan därför vara frestande att skicka SMS-kampanjer för att driva försäljning, men varva gärna din SMS-kommunikation med ickesäljande meddelanden. Du kan även utnyttja SMS för din kundvård, orderbekräftelser, leveransuppdateringar och mycket mer. 

Om du vill öka trafiken till din hemsida är det framförallt viktigt att du alltid har en tydlig call to action, det vill säga att du är tydlig med vad du vill att mottagaren ska göra. Inkludera länkar direkt i SMS-meddelandet för att göra det enkelt för dina kunder att agera. En av fördelarna med SMS är att meddelandet är kort och lättillgängligt, tappa inte bort mottagaren genom långa SMS-meddelanden utan fånga deras uppmärksamhet genom att hålla budskapet kort och tydligt.  

Nedan listar vi 5 tips på vad du kan göra för att öka trafiken till din hemsida genom att kommunicera via SMS. 

1. Exklusiva erbjudanden 

Då dina mottagare har gett samtycke till att ta emot SMS-marknadsföring från dig förväntar de sig också att det som kommuniceras är av relevans och värde för dem. Använd dig därför av exklusiva erbjudanden baserat på deras tidigare beteenden för att öka trafiken och försäljningen på din hemsida. Ha specialerbjudanden som bara gäller för dina SMS-prenumeranter, var personlig och få dem att känna sig speciella.

2. Informera om nyheter 

Ett SMS måste inte alltid vara säljande utan kan även användas för att informera dina kunder om nyheter du tror dem finner intressant. Genom att segmentera din kunddatabas i grupper utifrån intressen, tidigare beteenden och aktiviteter kan du göra utskick baserat på vad för typ av innehåll de vanligtvis interagerar med. Det kan vara allt från information om nya produkter och kollektioner, nya rapporter och bloggartiklar, kommande evenemang eller allmänna nyheter som skett inom ditt företag. Se till att inkludera en länk till en mobilanpassad landningssida där de har möjlighet att läsa mer.  

3. Uppmuntra rekommendationer  

För att nå ut till nya potentiella kunder och bredda din målgrupp kan du även uppmuntra dina kunder att rekommendera till vänner och familj. När en kund genomfört ett köp på din hemsida kan du förslagsvis följa upp köpet med ett SMS med just den uppmaningen. Erbjud en unik hänvisningslänk och belöna kunden med en rabattkod baserat på hur många besökare eller köp den unika länken genererat i.   

4. Tävlingar och quiz 

Alla gillar väl att delta i tävlingar? Anordna en tävling som kräver ett besök på din hemsida där du till exempel kan ha ett formulär med ett antal frågor deltagarna måste svara på. Eller varför inte gömma ett antal objekt på din hemsida som deltagarna måste hitta? Då SMS både har en hög öppningsgrad, klickfrekvens och svarsfrekvens kan du kommunicera via SMS för att öka deltagarantalet samtidigt som du driver trafik till din hemsida. 

5. Tidsbegränsade rabatter och kuponger  

Då ett SMS fångar mottagarens uppmärksamhet på en gång fungerar kanalen utmärkt för tidsbegränsade kampanjer. Uppmuntra dina kunder, som inte interagerat med dig på ett tag, att besöka din hemsida genom att skicka en tidsbegränsad SMS-kampanj. Skicka med en länk tillsammans med en kupong eller rabattkod som gäller ett par timmar, en dag eller två. Genom att betona ett brådskande kan du boosta både trafik och försäljning. 

Vill du fler tips på hur SMS-kommunikation kan användas för din e-handel? Klicka här!  

Om du har frågor eller vill komma igång med din SMS-kommunikation kan du kontakta oss.