Kontakta oss

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna! Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Kontakta oss
BLOG

7 sätt att använda Marketing Automation för att få ditt företag att växa

25 maj 2022
Share:

Automatisera din marknadsföring med Marketing Automation! Boosta dina kampanjer, effektivisera dina marknadsföringsaktiviteter och stärk dina kundrelationer genom personlig och engagerande kommunikation. Med Marketing Automation kan du nå rätt person vid rätt tillfälle och på så sätt förbättra hela kundresan.

Effektiviserad kommunikation med Marketing Automation

Skapa en effektiv, personlig och engagerande kundkommunikation genom Marketing Automation. Marketing Automation låter dig automatisera dina marknadsaktiviteter och analysera ditt resultat vilket i slutändan förbättrar din kommunikation samtidigt som den blir mer kostnadseffektiv.

Vår tjänst ger dig möjlighet att automatisera din kommunikation och anpassa ditt innehåll utefter dina användares beteenden och aktiviteter så att du kan levererar relevant information till dina mottagare. Det innebär att du kan skapa en 1-till-1-kommunikation till dina kunder vilket resulterar i utökat engagemanget, stärkta och långvariga relationer. Med vår plattform kan du engagera och fånga upp dina kunder med personlig och automatiserad kommunikation via SMS, e-post och sociala medier.

Marketing Automation Flow

När och hur kan jag använda mig av Marketing Automation?

Marketing Automation kan användas i flera situationer, både för att öka försäljning, boosta engagemang och bygga långvariga relationer Genom att automatisera din kommunikation kan du på ett effektivt sätt följa upp och hålla kontakten med dina kunder och potentiella kunder i varje steg av kundresan. Här nedan kan du ta del av 7 tips på när och hur du kan nyttja Marketing Automation i din verksamhet.

1. Segmentera och personalisera

Den kanske främsta fördelen med Marketing Automation är att du kan segmentera och personalisera din kommunikation, och på sätt skapa tillväxt i din verksamhet. Genom att skapa förinställda segment kan du skräddarsy dina kampanjer och utskick för att nå ut till precis rätt målgrupp. Genom att bygga flöden kan du enkelt segmentera dina kampanjer med vår drag-and-drop-funktion och implementera en automatisk och personlig kundkommunikation.

Genom att skapa olika segment baserat på till exempel aktiviteter, beteenden eller intressen kan du effektivisera din kommunikation och skapa ett högre kundengagemang. Fördelarna med personanpassat innehåll är fler, inte minst visar studier att företag som levererar personanpassade erbjudanden och innehåll har en genomsnittlig försäljningsökning på 20%. Dessutom visar en studie av Experian Marketing Services att personliga e-postmarknadsföring genererar sex gånger högre transaktionsfrekvens. Personalisering har även blivit ett krav från konsumenterna – en undersökning av Salesforce visade att 66% av konsumenterna förväntar sig att företag ska förstå deras unika behov och förväntningar.

2. Vårda dina leads

Att kommunicera med rätt person vid rätt tidpunkt kan många gånger vara avgörande för att stänga en deal med en ny eller existerande kund. Beroende på var mottagarna befinner sig i kundresan kan du automatisera och anpassa din kommunikation för att vägleda dem med relevant innehåll och på så sätt få dem längre in i säljtratten.

Företag som automatiserar processen för lead nurturing med vältajmade meddelanden ser åtminstone 10% ökning i omsättning. Experian menar även att något så enkelt som ett automatiserat och personaliserat födelsedagsmeddelande har visat sig generera 342% högre omsättning jämfört med standarderbjudanden.

3. Värdera dina leads

LeadScoring är ett perfekt automationsverktyg för att spara tid när du jobbar med lead nurturing. Genom att automatisera processen för LeadScoring kan du sätta ett värde på en potentiell kund och poängsätta varje interaktion som ett lead har med ditt företag. På så sätt kan du aktivera rätt erbjudande vid rätt tid och hitta dina mest aktiva kunder.

68% av alla B2B-marknadsförare använder beteende och demografisk score, samt köphistorik för att kunna identifiera varma leads. Genom att automatisera denna process kan du enkelt avgöra vilka leads som engagerar sig i ditt företag och på så sätt identifiera de personer som är i rätt steg av kundresan.

Marketing Automation Leadscore

4. Följ upp köp

Den här typen av kommunikation sparar både tid och pengar. Dåligt hanterad uppföljning efter ett genomfört köp kan innebära att du “nollställer” relationen med den aktuella kunden och därför behöver vinna tillbaka den igen. Hanterar du i stället situationen bra kan du stärka relationen samt bidra till ökat förtroende och lojalitet. Du kan också automatisera din kommunikation för att locka nya köpare att köpa igen genom att följa upp med liknande produkter eller attraktiva och relevanta erbjudanden.

Att lyckas med den uppgiften är av stor vikt då det kostar betydligt mycket mer att få in en ny kund än att behålla en befintlig. Sannolikheten att sälja till en befintlig kund är 60–70%, medan sannolikheten för ett prospekt är 5–20%. Att automatisera kommunikationsflödet efter genomfört köp med relevant innehåll är därför ett effektivt sätt att skapa engagemang och ökad försäljning, både hos nya och existerande kunder.

Uppföljningsemail

5. Aktivera passiva kunder

På samma sätt som du bör uppmuntra kunder att köpa igen bör du även fundera över sätt att engagera passiva kunder igen. Sätt upp en serie med meddelanden för att följa upp de kunder som inte engagerat sig i ditt företag på ett tag. Du kan till exempel börja med att skicka ett meddelande som säger “Vi saknar dig!” tillsammans med ett specialerbjudande. Du kan dessutom följa upp med en kort undersökning för att fråga varför kunden avvikit och på så sätt få värdefulla insikter för din verksamhet och framtida kundrelationer.

Reaktiverings-SMS

6. Uppvakta dina lojala kunder

Att bygga kundlojalitet är av allra största vikt för din verksamhets framgång. Lojala kunder kommer inte bara tillbaka till dig, utan rekommenderar även dig till vänner och familj och har därför stor inverkan på din verksamhets tillväxt. En studie av LoyaltyOne uppgav att 76% av kunder anser att det är viktigt att få personliga erbjudanden och kampanjer och en studie av Salesforce visade att 70% anser att deras lojalitet påverkas av hur väl ett företag förstår deras individuella behov.

För att upprätthålla den starka relationen är det därför viktigt att belöna dina allra lojalaste kunder med personliga kampanjer och erbjudanden. Ett sätt att bidra till detta är genom att skapa automatiska utskick med anpassat innehåll och erbjudanden baserat på kundens köphistorik, intressen, beteenden och tidigare interaktioner med ditt företag

Email marketing

7. Publicera i sociala medier

I vår plattform kan du även automatisera dina aktiviteter i sociala medier genom att schemalägga dem i samband med dina kampanjutskick. Detta kommer spara tid för hantering av dina sociala medier, samtidigt som det försäkrar dig om att dina SoMe-profiler är uppdaterade med nytt och relevant innehåll.

Självklart behöver inte varje inlägg vara automatiserat, men att variera automatiserat och nyskapat innehåll kommer göra din närvaro på sociala medier väldigt levande.


Mer inspiration

Other sites