Kontakta oss

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna! Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Kontakta oss
BLOG

Accelerera din SMS-marknadsföring med dessa tips!

27 januari 2022
Share:

Har du redan kommit igång med din SMS-marknadsföring och är redo att ta nästa steg? Då har du hittat rätt! Med SMS kan göra mycket för dina kundrelationer och din verksamhets tillväxt. I den här artikeln fokuserar vi på hur du kan accelerera din SMS-marknadsföring för att förbättra varumärkesmedvetenhet, kundengagemang och öka din ROI.

Öka varumärkesmedvetenhet

Du vill alltid arbeta på ditt varumärke, dess image och utöka medvetenheten hos dina kunder och potentiella kunder. Som med all typ av marknadsföring och kommunikation är det viktigt att du är konsekvent i din SMS-marknadsföring. Detta för att upprätthålla och stärka ditt varumärke utifrån hur ni vill bli förstådda och sedda. Att ha en plan för hur ni ska förmedla ert varumärke är av allra största vikt för att lyckas nå fram och överföra den rätta bilden till era konsumenter.

Se därför till att ditt innehåll är värdefullt för dina mottagare och att det bidrar till din varumärkesbyggnad. Fånga dina kunders uppmärksamhet, stimulera deras intressen, var tydlig med er USP (Unique Selling Point) och förmedla den önskade bilden av ert företag.

Fördelen med SMS, som du troligtvis redan vet, är att många öppnar upp och läser ditt meddelande. Det är därför också viktigt att du förmedlar rätt information och budskap till rätt person. Genom att ha rätt strategi på plats, synas och vara tillgänglig i den kanal som dina kunder föredrar kommer du kunna förbli top of mind. Skickar du för mycket, för sent eller irrelevant information kan du istället uppfattas som spam och därmed skapa motsatt effekt.

Öka kundengagemang

Att skapa kundengagemang strävar de flesta företag utefter. Ju högre kundengagemang du har, desto större sannolikhet är det att dina kunder gör återkommande köp, förblir lojala och framförallt rekommenderar ditt företag till andra.

SMS är ett effektivt verktyg när det kommer till att skapa engagemang. Ett SMS är kort och koncist vilket gör det enkelt att skapa uppmärksamhet med tydliga call to actions. För att skapa ett högt engagemang bör du lägga stor vikt vid att interagera med dina kunder genom personlig dialog. Erbjud möjlighet till tvåvägskommunikation och skapa en interaktiv dialog i realtid, med personliga erbjudande och riktade åtgärder.

Skapa personliga relationer

Engagemang ska inte bara komma från dina kunder, utan även från dig. Visste du att 68% av alla konsumenter lämnar ett varumärke då de inte tror att företag bryr sig om dem? Genom att skapa en personlig relation till dina kunder och visa att de har en stor betydelse för dig och ditt företag kan du vinna mycket. Det handlar inte alltid om att “bara” lösa kundernas problem, utan du behöver även göra det på ett sätt som de kanske inte förväntat sig.

Visa därför dina kunder uppskattning, tacksamhet och att dem är viktiga för ditt företag. Det kan vara allt från att nämna personen vid namn, erbjuda personliga erbjudanden, skicka grattis hälsningar och gåvor, VIP-erbjudanden och dylikt. Det viktiga är att du är personlig i varje SMS-utskick så att du får dem att känna sig speciella, visar att du ansträngt dig för att lära känna dem, förstå dem och deras behov.

Öka ROI

SMS-kampanjer har en genomsnittlig ROI på 500%, det finns alltså stort utrymme att driva tillväxt. Genom att analysera tidigare kampanjresultatet, dina kunders beteende och preferenser kan du optimera dina kampanjer för att öka försäljning och optimera din ROI. Våga experimentera och vara kreativ för att hitta de vägar som passar bäst för dina kunder.

Har du några frågor eller vill ha fler tips på hur du kan maximera din SMS-marknadsföring? Kontakta oss!


Mer inspiration

Other sites