Kontakta oss

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna! Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.
Kontakta oss
BLOG

Allt handlar om teamet, både på och utanför kontoret – en intervju med vår vd Guillaume van Gaver

25 januari 2021
Share:

Vi satte oss ner med Guillaume Van Gaver, vd på LINK Mobility, för att höra mer om det förflutna, nutiden och framtiden. Vi diskuterade hans största inspiration under uppväxten, hur han gör för att aldrig sluta lära sig, hans tid hittills som vd och vad hans vision är för framtiden, LINKs senaste resa och möjligheter framöver.

 

Du blev vd på LINK Mobility för över ett år sedan. Hur har det varit?

Först och främst är den starka förnyelsen av mobilkommunikationskanaler en bekräftelse på att det var ett bra beslut. Fler företag kommunicerar med sina kunder via mobilkanaler idag och det kommer vi även se framöver. Jag är glad att ett år efter att jag forskat om den här branschen, så visar marknadsförändringarna att vi är på väg i rätt riktning.

För det andra är jag väldigt nöjd med den relation vi har byggt med styrelsen. Det är viktigt att ha en bra relation med dem. Jag känner också att vi har antagit en mer öppen kommunikation inom företaget, vilket är viktigt när man vill bygga förtroende.

När det gäller saker jag blev förvånad över, trodde jag att det skulle finnas utmaningar kring tekniken och att anpassa sig till kulturen efter så många förvärv – vilket naturligtvis finns, men att anpassa ett företag till en gemensam vision, värderingsuppsättning, kultur och strategi kräver mycket arbete. Bra jobb har uppnåtts men det finns mycket mer arbete framför oss.

Vad har varit din störta inspirationskälla och hur har det påverkat ditt liv idag?

Jag har blivit inspirerad av upptäcktsresande, särskilt upptäckarna som reste till de arktiska och antarktiska polområdena, som Roald Amundsen och Ernest Shackleton. Polerna är både vackra och fientliga, miljöerna både fina och råa. Sedan jag lärde mig om expeditionerna i dessa regioner har jag sett många häpnadsväckande historier och prestationer. De här upptäcktsresande var fantastiska ledare och på mina egna expeditioner är den största lärdomen att det handlar om laget samt om förberedelserna. Ledarskap är också involverat, men teamet och avancerad förberedelse är det viktigaste.

Du kan förbereda dig väl tekniskt – träning i segling, kajakpaddling, använda slädar, klättring – men teamelementet glöms ofta bort. Du måste arbeta med teamet och det är en del av träningen. Under min egen expedition la jag mycket fokus på den tekniska förberedelsen, men la mindre fokus på teamförberedelser som är en nyckelaspekt för att undvika spänningar under kritiska stunder ute i naturen.

För mig själv lärde jag mig att göra en expedition, kan först verka som att välja bland de vackraste platserna i en broschyr eller på internet. Men i själva verket, om teamet inte fungerar bra, kommer du att förlora glädjen av resan och miljön som omger dig. Det handlar inte bara om att hitta en bra plats, utan viktigast av allt att ha en fantastisk tid med rätt team på plats, en filosofi som jag har med mig idag.

Intervju med vår VD Guillaume Van Gaver

Vi byter spår, du har ett intresse för språk. Vilka språk kan du tala och hur ser du till att du fortsätter lära dig?

Engelska, franska, tyska, arabiska och jag lär mig spanska. Jag tycker det är lättare att lära sig språk när man pratar med människor på deras lokala språk. Jag har gått till en arabisk frisör i 12 år och får både en ny frisyr och en lektion i arabiska. Vi gillar också att vara värdar för utbytesstudenter i mitt hem. Just nu har vi en ecuadoriansk student så jag kan öva på min spanska. Nyckeln är att resa och försöka bo utomlands för att fortsätta lära sig genom att vara delaktig istället för att lära genom att läsa en bok.

Vi hoppas kunna erbjuda anställda att arbeta utomlands på våra andra kontor för att få människor att fortsätta lära sig, träffa nya kollegor och skapa en internationell miljö.

När och hur började ditt intresse för mobiltelefonindustrin?

Innan LINK tog jag mig tid att lära mig mer om branschen och blev exalterad över potentialen för alla nya produkter och förändringar på marknaden för mobila meddelanden. Jag blev också intresserad efter att ha arbetat i flera år i en angränsande bransch hos en mobilnätoperatör. Jag tycker både LINK Mobility och själva marknaden var fascinerande och full av möjligheter.

Hur ser du att LINK fortsätter att bidra och ge tillbaka till samhället inom de närmsta fem åren?

Det är något vi är glada över att arbeta mer med och strävar efter att nå en omfattande plan för att bidra till samhället 2021. Vi har en företagsvision, strategi och värderingar, men denna del kan inte glömmas bort. En sak som vi ser som viktigt är hur vi behandlar våra anställda: lika möjligheter, mångfald, ansvar, internationellt community med mera. Vi vill arbeta för att fokusera företaget på specifika samhällsbidrag med detta initiativ under ledning av vår CTO, Torbjørn Krøvel.

Vilka är de största möjligheterna och fördelarna som LINK har i framtiden?

Utbudet av lösningar vi erbjuder våra kunder är bred, och varumärken kommer att kunna använda våra tjänster för att bättre få kontakt med sina egna slutanvändare. Våra kunder kommer att kunna skapa konversationer med sina konsumenter istället för endast envägskommunikation. Konversationer är mycket mer engagerande och har en bredare räckvidd. Vi uppmuntrar också slutkunder att integrera med varumärken på nya sätt med nya mobila kanaler. Ju mer spännande kommunikationen är, desto bättre för alla intressenter. Vi vill att relationerna ska vara rikare och mer personliga – så att alla vinner.

Vad är din vision för LINK de närmaste fem åren?

Om fem år vill vi att LINK ska skapa en balans mellan varumärken och kunder som använder våra kanaler. Varumärken kan marknadsföra, meddela och guida kunder via våra mobila kanaler. Slutkunder kan även använda våra kanaler inom kundtjänst, vilket är bekvämt för kunden samtidigt som de får relevanta svar på sina frågor på några sekunder. Vi går bortom bara A2P till en värld av tvåriktad kommunikation.

Dessutom är ambitionen att LINK Mobility ses som en referens för att göra det möjligt för varumärken att ha kvalitet och säkra kommunikationskanaler för att nå sina kunder. Vi vill att människor ska koppa LINK till kvalitetsprodukter som erbjuds över hela världen, samt säker pålitlig kommunikation. Data och integritet är av yttersta vikt för oss och de företag vi samarbetar med. Tillväxthastigheter och finansiella mål är biprodukter av kvalitén på våra lösningar och passion för vårt arbete.

Guillaume Van Gaver - LINK Mobility

LINK Mobility gör det möjligt för företag att utveckla kundrelationer med engagerande kommunikation. Vi gör det enklare att koppla samman företag och konsumenter, myndigheter och medborgare, plattformar och användare. Hör av er till oss för att se hur vi kan hjälpa ditt företag.

 


Mer inspiration

Other sites