Kontakta oss

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna! Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.
Kontakta oss

Automatiserade SMS-dialoger effektiviserar och ökar er försäljning 

25 februari 2020
Share:

Genom att samverka med era kunder i rätt kanal och sammanhang skapar ni nya affärsmöjligheter. Erbjud användarvänliga SMS-dialoger med olika funktioner för att skapa friktionsfri kundkommunikation som förbättrar er kundupplevelse. 

Med automatiserade kunddialoger får ni chansen att förbättra er kommunikation. Ge era kunder möjligheten att interagera med ert varumärke direkt i mobilen i en SMS-dialog där ni kan dela media, geografiska platser och kontaktuppgifter. Gör det ännu enklare att aktivera gamla kunder, skapa merförsäljning genom att trigga igång SMS till kunder när de befinner sig i ett visst stadie i kundresan och fånga upp kunder efter avslutat köp. Genom en automatiserad SMS-dialog ökar ni chansen att fånga kundens uppmärksamhet! 

Strukturera kundresan 

Ta reda på vilka kontaktytor ni har med era kunder, hur deras kundresor ser ut och samla därefter ihop informationen för en allmän kundresa. Alla olika branscher och företag har olika typer av krav på sig från sina kunder. Kunder som inte får kontakt med företaget eller finner svar på sina frågor känner lätt frustration, och dessa negativa upplevelser kan påverka hela ert företag.  

Genom att samla in data, göra intervjuer och analysera så kan ni lära känna hur era kunder interagerar med er. Vilka typer av supportärenden kommer alltid in på mail, och vilka är det som alltid ringer er? Ser ni att vissa sökfraser är vanliga på hemsidan? Vilka ärenden löses sällan genom en FAQ?  För att effektivisera er kundkommunikation gäller det att ni har koll på vilka skeden i kundresan där en automatiserad SMS-dialog passar in.  

Automatisera med SMS-dialog 

Efter en kartläggning kan ni se över vilka processer som går att automatisera. Strukturera upp interaktionsflöden som ni tror skulle kunna underlätta för era kunder och testa er fram. Forskning visar att kunder som får direkt feedback har en bättre upplevelse – och genom en automatiserad SMS-dialog kan ni effektivisera er kommunikation märkbart.  

Ett bra sätt att effektivisera kundkommunikationen är att ha en kanal där all information finns samlad, och som även tillåter tvåvägskommunikation. Med LINK Conversations kan ni skicka ut viktig information för en engagerande kunddialog. I chatten kan ni dela bilder, videos, röstmeddelanden, länkar, QR-koder och platser. Tjänsten lämpar sig extra väl för er som vill effektivisera er kundtjänst.  

Kundscenario 1 – SMS-dialog för merförsäljning 

Ett försäkringsbolag vill effektivisera sin kundkommunikation och framförallt öka försäljningen. Genom analyser har de kartlagt kundresan, vilka touchpoints och tillfällen som är extra viktiga, och vill styra sina kunder i rätt riktning vid dessa tillfällen. Deras lösning var att skapa olika konversationsflöden som ska engagera både nuvarande och tidigare kunder. 

Ett flöde är riktat mot kunder som nyligen köpt en försäkring, med erbjudandet om att se över andra försäkringar och samla dem. En annan dialog aktiveras mot kunder som nyligen tagit ett lån, med erbjudande om en försäkring kopplad till det hus, bil eller båt som lånet gäller. 

Kundscenario 2 – SMS-dialog för kundundersökning 

Ett leveransföretag vill på ett smidigt sätt undersöka hur deras produkter och tjänster upplevs av kunderna. Genom ett flöde med frågor som har både fasta alternativ och fritext, så kan de samla in data som hjälper dem förbättra deras tjänst. De olika svarsalternativen kan taggaupp mot valfria variabler, vilket förenklar deras analysarbete av resultatet.  

Kundscenario 3 – SMS-dialog för påminnelse och uppföljning 

Ett kreditföretag vill öka antalet inbetalningar innan fakturorna förfaller och samtidigt ge kunden chansen att betala innan en påminnelseavgift tillkommer. Genom att skicka ut informationen om att förfallodatumet närmar sig och erbjuda kunden möjligheten att få fakturauppgifterna direkt i mobilen, så får de tacksamma kunder samtidigt som de ökar antalet inbetalade fakturor.  

I samma SMS-dialog kan företaget även samla in information om kunden nyligen betalat eller om de vill skjuta upp betalningen mot en pålagd avgift.  

 

Vill du läsa mer om hur du kan få en bättre kundkommunikation?

Inkludera SMS i din Marketing Automation-plattform och ligg steget före dina konkurrenter

5 sätt SMS-marknadsföring ökar din försäljning

Personlig kommunikation stärker kundupplevelsen

Kontakta oss

LINK Mobility är Europas ledande leverantör av mobilmeddelanden, digitala tjänster och intelligent dataanvändning.


Mer inspiration

Other sites