Kontakta oss

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna! Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.
Kontakta oss

Black Friday 2019 – så lyckas ni med kampanjerna!

18 oktober 2019
Share:

Under Black Friday skjuter konsumtionen i höjden världen över, och som du säkert märkt tidigare år så överöses alla kanaler med kampanjer. Men med bra analyser och förberedelser så kan era kampanjer ge goda resultat och stå ut i bruset trots hård konkurrens! 

Analysera fjolårets resultat 

Se över era tidigare kampanjer, främst under högtider som Black Friday. Var det vissa mottagarlistor som gick bättre än andra? Vilka typer av erbjudanden gick bäst? Vi rekommenderar alltid att genomföra A/B-tester för att undersöka vilka formuleringar, erbjudanden och målgrupper som ger bäst kampanjresultat. 

Vi har sagt det förr och säger det igen – gör er av med ‘bad data’. Har ni mottagarlistor med hårda studsar, se över dessa och se om ni kan uppdatera data eller rensa bort den helt. Ibland kan det bero på att kunder angett fel uppgifter, och det är viktigt att ge kunden en chans att komplettera! Passa på att redan nu skapa en kampanj där ni ber kunder om kompletterande uppgifter, kanske tillsammans med ett erbjudande om 10 % rabatt på nästa köp för att öka svarsfrekvensen?

Analysera trafik på er hemsida. Vilka landningssidor har genererat flest konverteringar? Vilka har lett till högst bounce rate? Ibland kan kampanjer få bra öppningsgrad och klick, men leda till få konverteringar, och enligt vår erfarenhet kan det då bero på landningssidan. Kanske är problemet att den inte är anpassad för mobiler – som ändå genererar mest Internettrafik 2019 – eller att den inte ger relevant information till kunden, vilket gör att köpresan avbryts.  

Förbered era kampanjer 

Använd bra verktyg för era kampanjer! Trycket är högt under hela Black Friday-veckan (‘Black Week’) och för att säkerställa att era kampanjer levereras i tid behövs både ett säkert system och en strukturerad plan. Inför Black Friday rekommenderar vi våra kunder att dela upp utskicken under den dagen, om möjligt, både för att stå ut i bruset och för att trafiken generellt sett är som högst klockan 9.   

Använd Google Campaign URL Builder för att spåra era besökare. Lägg in kampanjernas landningssidor i verktyget och den genererar specifika URL:er baserat på källa, medium och kampanjnamn. På så sätt hittar ni enklare kampanjresultaten i Google Analytics och underlättar ert framtida analysarbete!

Satsa på multikanaler för era kampanjer. Säkerställ att så många som möjligt kan ta del av era erbjudanden genom segmentering. Precis som vi skrivit innan så har SMS en hög öppningsgrad och många generationer går att nås via mobilen, men vissa erbjudanden kan göra sig bäst på exempelvis sociala medier eller mail. Passar era erbjudanden bäst som digitala kuponger eller vill ni hellre driva trafik till hemsidan? Kan kunden ta del av erbjudandet och betala direkt i mobilen? Forskning visar att kunder som testat att betala med mobilen gärna gör det igen, eftersom det är snabbt och smidigt!

Kontakta oss

LINK Mobility är Europas ledande leverantör av mobilmeddelanden, digitala tjänster och intelligent dataanvändning.


Mer inspiration

Other sites