Kontakta oss

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna! Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.
Kontakta oss

B2B-marknadsföring i mobilen

28 augusti 2019
Share:

Visste du att 52 % av all världens internettrafik kommer från mobiltelefoner? Mobiltelefoner har en självklar närvaro hos konsumenter i dag, med en 82 % penetrationsgrad inom B2C-sektorn. Men B2B-marknadsföring i mobilen blir allt viktigare; enligt en undersökning av The Boston Consulting Group (BCG) görs upp till 50 % av sökningarna inom B2B-sektorn på smartphones, och detta förväntas öka till 70 % under 2020.  

Mobilmarknadsföring – inte bara en trend  

För att inte gå miste om potentiella kunder är det viktigt att er hemsida är mobilanpassad. Enligt företaget BCG kommer B2B-inköpare att använda sina mobiltelefoner runt tre timmar per dag år 2020. Mobilanvändandet under arbetstid fokuserar kring sökningar och efterforskningar av produkter och tjänster som anses relevanta, och siffror visar även att viktiga affärs- och inköpsval tas via mobilen. B2B-inköpares processer liknar allt mer deras kundresor för privata inköp – de vill få rätt information digitalt innan kontakt med företaget sker. Sökningar via mobilen effektiviserar och förkortar hela köpresan menar BCG.  

För något år sedan började Google erbjuda chansen att indexera mobilversionen framför den klassiska, desktop-versionen, och det blir därmed ännu tydligare att mobilen är ett viktigt verktygMobila enheter betraktas numera som det främsta sättet att upptäcka potentiella leverantörer och framtida tjänsteleverantörer. 

Nå dem med SMS 

SMS tillåter dig att behålla en kontinuerlig kontakt med dina kunder, och den är specifikt användbar för snabb och direkt kommunikation; påminn kunder om viktiga datum eller informera om konferenser, skicka ut uppdateringar i realtid eller ge alla detaljer kring ett event genom en direktlänk i SMS:et. Inom B2B växer sig SMS-kommunikationen allt starkare, då det ger en direkt och effektiv interaktion med din kundkrets. Det är viktigt att komma ihåg att marknadsföring och kommunikation inom B2B skiljer sig från B2C, då kunder inom B2B föredrar information och assistans snarare än kortsiktiga kampanjer och erbjudanden.  

Det är viktigt att din kommunikation gentemot kunderna bidrar med värdefull information och insikter, men att du samtidigt förmedlar rätt information som kan påskynda beslutet hos inköparen att köpa just din produkt eller tjänst. Och självfallet bör dessa SMS alltid skrivas med en professionell tonalitet, för att ge en exklusiv känsla och skapa mervärde hos mottagaren.  

Varför mobilmarknadsföring? 

  • Majoriteten av all internettrafik sker i mobilen 
  • Allt större del av köpresan sker genom mobilen 
  • SMS-kommunikation ger snabb och effektiv direktkontakt med leads och kunder 
  • 90 % av alla SMS läses inom tre minuter 
  • SMS-marknadsföring stoppas inte av SPAM-filter

 

Källor

https://www.statista.com/statistics/241462/global-mobile-phone-website-traffic-share/ 

https://www.b2bnn.com/2018/08/sms-marketing-b2b/ 

https://webmasters.googleblog.com/2018/03/rolling-out-mobile-first-indexing.html 

https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-resources/experience-design/b2b-marketing-reshaping-growth/ 

Kontakta oss

LINK Mobility är Europas ledande leverantör av mobilmeddelanden, digitala tjänster och intelligent dataanvändning.


Mer inspiration

Other sites