Kontakta oss

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna! Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.
Kontakta oss

Så förbättrar ni SMS-kampanjen!

17 maj 2019
Share:

Det sker tyvärr rätt ofta att en annars utmärkt SMS-kampanj inte levererar önskat resultat, trots att den har alla förutsättningar. Det händer hos både stora och små företag. Men varför? Svaret är att kampanjerna inte planeras och utförs på rätt sätt. Nedan följer en checklista som kan hjälpa dig komma igång med marknadsföringen och hur du håller igång den utan att det rinner ut i sanden. 

 

Planera SMS-utskicket 

Var noggrann med att lära känna era kunder och se vad som fungerar bäst för ert företag. Gör A/B-tester med mindre grupper för att se vilka tider SMS-utskicken levererar bäst och vilka budskap kunderna tilltalas av.  

När ni satt en strategi för era utskick kan ni utforma och planlägga kampanjen. Planlägg gärna SMS-utskick för flera månader framåt men analysera datan efter varje utskick för att kunna finjustera nästkommande kampanjer. Om ni vill få inspiration inför framtida kampanjer kan ett årshjul – likt det nedan – hjälpa er att planera aktuella utskick!  

Checklista för er SMS-kampanj 

Ansvar? Välj en person som ansvarar för alla marknadsföringsuppgifter, så att ni har en person som har överblick på kampanjerna för uppföljning, ändring osv.  

Mål? Öka försäljningen, få in fler leads eller utöka kundklubben? Ett tydligt mål kommer hjälpa er finna rätt målgrupp och budskap. 

Sätt KPI:er! Bestäm hur många köp, besök på hemsidan eller kundklubbsregistreringar som ska nås genom SMS-kampanjen. Inkludera alltid KPI:er i er marknadsföringsplan för att tydligt visa vad kampanjen genererar för företaget och jämför alltid resultatet mot en kontrollgrupp. 

Budskap? Vill ni öka lojaliteten hos medlemmar eller kanske attrahera nya kunder med rätt erbjudande? Se till att det är personligt och relevant för er målgrupp.  

Kontinuitet? En gång i månaden eller två gånger i veckan? Ni vill skicka ut rätt innehåll till rätt kund vid rätt tillfälle – analysera tidigare kampanjer och gör kundundersökningar för att lära känna era kunder. 

Årshjul 

Ett årshjul är ett taktiskt verktyg som tillsammans med marknadsplanen kan effektivisera och stötta SMS-kampanjerPlanera era SMS-kampanjer baserat  säsongteman och årsdagarexempelvis enligt vårt årshjul: 

Så förbättrar ni SMS-kampanjen! Årshjul - LINK Mobility

Läs mer om hur ni effektiviserar er mobilmarknadsföring här

Kontakta oss

LINK Mobility är Europas ledande leverantör av mobilmeddelanden, digitala tjänster och intelligent dataanvändning.


Mer inspiration

Other sites