Kontakta oss

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna! Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.
Kontakta oss

Varför kvalitativ databas?

3 september 2019
Share:

Det är inte ett snabbt och enkelt jobb att bygga och upprätthålla en bra databas. Det krävs mycket analys både innan och efter insamling, ständig uppdatering och rätt kategorisering. Men det är också viktigt att komma ihåg att en kvalitativ databas är nyckeln till bra affärsval! Samlar ni in data är det ytterst viktigt att det sker på rätt sätt och att ni fokuserar på insamling av rätt information. Företag förlorar otroligt mycket tid och pengar på att ha en lågkvalitativ eller otillräcklig databas. 

Statistik visar att inom endast ett år så är nästan 15 % av all data i en databas föråldrad, på grund av olika förändringar som pensioneringar, adressändringar, konkurs etc. En databas är med andra ord någonting som ständigt ska uppdateras, analyseras och revideras.   

Dirty Data skadar företaget 

Studier indikerar att mer än 30 % av informationen i en databas är duplicerad, otillräcklig eller felaktig. Eventuella brister i din databas – även kallad Dirty Data – innebär att mängder data eventuellt inte kan användas och kan förstöra analyser. Det är uppenbart att det är mycket viktigt att implementera strategier för att hålla din data i så bra skick som möjligt. Du sparar tid och pengar såväl som bygger en värdefull tillgång till företaget.  

Vill ni exempelvis lära känna era kunder bättre för framtida kampanjer eller komplettera ert kundregister med de senaste mailadresserna så är LINK Collect en tjänst som samlar in relevant data snabbt och enkelt. När data är av hög kvalitet kan de enkelt bearbetas och analyseras, vilket leder till insikter som hjälper organisationen att fatta bättre beslut.  

Kvalitativ förbättring 

För att få en kvalitativ databas krävs vetskap om vilken typ av data som ska samlas in. Många företag inom retail och e-handel fokuserar ofta på att samla in telefonnummer, namn och mailadresser vid rekrytering av nya medlemmar. Vi rekommenderar att även samla in data som kan hjälpa vid segmentering, till exempel intresseområden eller favoritbutik. Erbjuder ert företag kläder för både vuxna och barn är det viktigt för er att veta vilka kunder som är intresserade av barnkläder, den informationen är av stor vikt för kommande kampanjer! 

Ju bättre ni lär känna era kunder, desto mer lönsam blir er verksamhetMed rätt data blir era kampanjer träffsäkra och ni kan leverera rätt erbjudande till rätt kund. 

  • Se till att insamling av data sker kontinuerligt, så att ni alltid har en uppdaterad databas. 
  • Samlar ni in data digitalt kan ni enkelt bestämma vilka fält som är obligatoriska, för att säkerställa att ni får in den data ni vill ha. 
  • Våga radera data! Om ni gjort utskick som fått hårda studsar innebär det att informationen inte är korrekt eller uppdaterad. Risken med hårda studsar i mailutskick innebär att ni kan flaggas av e-postklienterna som spam. Fokusera istället på insamling av ny information ni kan ha nytta av!  
  • Kryssrutor framför fritext för att säkerställa att all data är konsekvent, och minskar risk för exempelvis felstavningar, feltolkning etc. 
  • Ha inte för många fältmed en bra struktur på datainsamlingen kan ni fokusera på den data som ni verkligen behöver! 
  • Konstant analys; att regelbundet granska, upptäcka fel och korrigera dem är grundläggande. Exempelvis bör du ta flagga kontakter som inte öppnat dina meddelanden på länge, för att se om ni kan be kunden om uppdaterad information eller bör ta bort kontakten helt.  
  • Korsa databaser och samla ihop informationen, på så sätt hittar ni enkelt dubbletter. 

Kontakta oss

LINK Mobility är Europas ledande leverantör av mobilmeddelanden, digitala tjänster och intelligent dataanvändning.


Mer inspiration

Other sites