Kontakta oss

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna! Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Kontakta oss
BLOG

Boosta din försäljning med mors dag-kampanj

25 april 2022
Share:

Du har väl inte glömt bort att mors dag närmar sig? En dag som hela 86% av befolkningen uppmärksammar. Mors dag är inte bara en dag fylld med kärlek och uppskattning, det är också det sjätte viktigaste försäljningstillfället för handeln i Sverige – mors dag innebär en total omsättning upp till 1,3 miljarder kronor. Redan den 10 maj börjar konsumenter söka efter mors dag-presenter på Google, så se till att vara ute i god tid och spetsa till din mors dag-kampanj för att boosta din försäljning.

Det finns flera saker att tänka på för att du ska kunna maxa detta försäljningstillfälle på bästa sätt. Vi kommer här nedan gå igenom viktiga aspekter som kan bidra till att din kampanj blir framgångsrik.

Anpassa din hemsida – mors dag i centrum

Se till att göra det enkelt för dina kunder att hitta den perfekta mors dag-presenten. Anpassa din förstasida eller skapa en dedikerad landningssida där du visar upp de bästa presenttipsen. Lyft framför allt fram presenter som är populära i sammanhanget, produkter ni har tillfällig kampanj på eller passa på att presentera nya produkter. Genom att anpassa din hemsida för mors dag påminner du inte bara dina kunder om dagen, du gör det även enkelt för dem att hitta den perfekta presenten och förbättrar chanserna till ökad försäljning!

 

Mors dag landningssida

 

Mobilanpassa din hemsida inför morsdag

I takt med den digitala utvecklingen har mobilanvändandet ökat markant. Idag använder vi mobiltelefonen till många av våra vardagliga ärenden – vi söker information, sköter bankärenden, bokar biljetter och shoppar. Enligt Global Overview Report har mer än två tredjedelar tillgång till en mobiltelefon och statistik framtaget av Statista visar på att 72% av all internettrafik kommer från mobiltelefoner.

Dessutom visade en undersökning av SuperOffice att majoriteten av konsumenterna inte skulle rekommendera ett varumärke om de inte tillhandahöll en mobilanpassad hemsida, och 50% skulle lämna en hemsida på en gång om så var fallet. Denna statistik ger stora indikationer på att det är viktigt att ha en mobilanpassad hemsida för att gå hem hos konsumenter, och framför allt för att du inte ska gå miste om viktiga försäljningstillfällen och skapa en positiv bild av ditt varumärke.

Mors dag hemsida

Skapa en SMS-kampanj inför mors dag

Genom att kommunicera med dina kunder via den enhet de använder sig av allra mest utav kan du bidra till att skapa en enhetlig och bra kundupplevelse, vilket i slutändan leder till ökad försäljning och bättre ROI-resultat. Med SMS når du dina kunder och fångar deras uppmärksamhet på en gång. Visste du att SMS har en öppningsgrad på 98% och att 90% av alla SMS öppnas inom 3 minuter? Med SMS kan du inte bara förbättra ditt kundengagemang, utan också boosta din försäljning. Att kommunicera och finnas tillgänglig direkt i konsumenternas mobiltelefoner kan skapa stora intäktsmöjligheter, speciellt för dig som arbetar med e-handel – en rapport av Svenskarna och Internet visade att 9 av 10 e-handlar, och enligt Statista sker mer än 60% av alla internetköp via mobiltelefoner.

I och med att mors dag är ett viktigt försäljningstillfälle bör du se till att påminna dina kunder i god tid om att mors dag närmar sig. Förse dina kunder med presenttips och har du anpassat en landningssida för mors dag, se då till att hänvisa dina mottagare dit på en gång! För att boosta din försäljning ytterligare kan du tillhandahålla speciella mos dag-erbjudanden, personliga rabattkoder eller digitala kuponger. När det börjar närma sig kan du dessutom skicka ut ett sista minuten-erbjudande för att öka din försäljning.

Mors dag SMS-kampanj

Skapa engagemang med en omnichannelstrategi

Skapa en effektiv kampanj och ökat engagemang i alla kanaler genom att implementera en omnichannelstrategi! Idag är erbjudandet av en omnichannel-upplevelse av allra största vikt för att lyckas locka nya kunder och behålla befintliga. Med nya digitala kommunikationskanaler såsom WhatsApp, RCS, Chatbots, Facebook och andra sociala plattformar är det viktigt att du kan anpassa dig utefter vart dina kunder väljer att kommunicera. Genom att implementera en omnichannel-strategi kan du erbjuda dina kunder en enhetlig upplevelse oavsett kanal och på så sätt öka spridningen av din kampanj och samtidigt förbättra kundlojalitet och försäljning.

Omnichannelstrategi

Skapa en underhållande och interaktiv mors dag-kampanj

Ett effektivt sätt att skapa ytterligare buzz och engagemang kring din mors dag-kampanj är att lägga till interaktiva inslag. Anordna tävlingar eller giveaways i dina sociala kanaler, via e-post, SMS och/eller hemsida och få ytterligare spridning. Den här typen av aktiviteter får ofta högt engagemang och skapar dessutom möjligheter att utöka din kundbas. Förslagsvis kan villkoret för att få delta vara att uppge e-postadress eller telefonnummer.

Giveaway

 

Vill du ha fler tips? Kontakta oss!


Mer inspiration

Other sites