CPaaS är i korthet en molnbaserad tjänst som möjliggör för företag att använda valda kanaler utan att själva bygga infrastrukturen. Men vad innebär det för er som företag? Vi förklarar mer om vad CPaaS kan göra för er och hur vi förhåller oss till CPaaS på LINK.
CPaaS står för Communications Platform as a Service och är i korthet en molnbaserad tjänst som möjliggör för företag att lägga till flera funktioner och kanaler såsom video, röst, push och meddelande, till en företagsapplikation via APIer. Med CPaaS kan företag skapa och erbjuda en fulländad omnichannel-kommunikation till sina kunder – snabbt, enkelt och billigt.
CPaaS öppnar upp möjligheten för företag oavsett storlek att använda kommunikationslösningar, som gör det ännu enklare att kommunicera i de kanaler konsumenten vill använda.
Om vi ska djupdyka lite mer i funktionaliteten så kan företag med en CPaaS-leverantör bädda in och använda de mest eftertraktade kanaler och funktioner utan att själva behöva bygga en egen infrastruktur. Allt går att integrera via exempelvis APIer. På så sätt kan företag skapa en enhetlig och unik front-end erbjudande för deras kunder, där CPaaS är maskinen bakom kommunikationslösningen.
Enligt Jacques Der Ohanian på ALE så är CPaaS en otroligt viktig faktor för företag som vill skapa bättre kunddialoger, särskilt i dagens samhälle när konsumenter aktivt gör research innan de tar kontakt eller genomför ett köp. Med CPaaS får företag tillgång till en mängd APIer som gör det möjligt att ta kommunikationen till nästa nivå och utveckla starkare kundrelationer.
CPaaS säkerställer att ert företag inte behöver utveckla er egen infrastruktur för att komma in kontakt med era kunder. Med CPaaS kan ni förbättra ert kundengagemang snabbare, enklare, säkrare och till en lägre kostnad. Byggt ovanpå APIer gör CPaaS-portalen det möjligt att hantera och använda produkter och tjänster.
CPaaS kanske låter komplicerat, men det behöver det inte vara. Att ta in en global och erfaren CPaaS-leverantör gör det möjligt att orkestreringen av omnichannel-strategier blir enkla att hantera, eftersom företag då har full kontroll över deras kundinteraktioner när de kommunicerar via kundernas valda kanaler. Med denna förändring i åtanke kommer prissättningen av CPaaS vara en bra indikator för hur CPaaS kan gynna både samhället och företag i stort.
Inom de kommande två åren tror jag att CPaaS-leverantörer som LINK kommer att se konkurrenskraftiga prissättningar inom marknaden. CPaaS kommer att fortsätta mogna med nya användningsområden och möjligheter för företag, vilket leder till ökat värde till marknaden, säger Guillaume Van Gaver, vd på LINK Mobility Group.
Sedan sommaren 2020 befinner sig LINK på en tillväxtresa med målet att bli en av de ledande CPaaS-leverantörerna. På lite mer än ett år har det hänt mycket på den fronten tack vare starka integreringar med några av de största CRM-systemen och viktiga förvärv som utökat vår produktportfölj och stärkt vår expertis. Tack vare vår resa under detta år blev LINK nyligen utsedda till en etablerad CPaaS-leverantör av Juniper Research.
Guillaume Van Gaver, vd på LINK Mobility Group
– Inom de kommande två åren tror jag att CPaaS-leverantörer som LINK kommer att se konkurrenskraftiga prissättningar inom marknaden. CPaaS kommer att fortsätta mogna med nya användningsområden och möjligheter för företag, vilket leder till ökat värde till marknaden, avslutar Guillaume.