Kontakta oss

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna! Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Kontakta oss
BLOG

E-post- och SMS-marknadsföring – så kombinerar du kanalerna

6 juli 2022
Share:

Majoriteten av konsumenter föredrar fortfarande e-post och SMS som kommunikationskanal vid kontakt med företag. Att kombinera e-post och SMS-marknadsföring i din kundkommunikation kan därför bidra till högre kundengagemang och stärkta kundrelationer. Genom att använda flera kommunikationskanaler kan du skapa en sömlös användarupplevelse för dina kunder.

När du erbjuder flera kanaler kan kunderna själva välja det mediet de föredrar att engagera sig i, oavsett om det är e-post, SMS eller en kombination av de båda. SMS-meddelandet har stor potential att skapa betydande ROI för dina marknadsföringsaktiviteter. SMS är framför allt en effektiv kanal när det kommer till personliga erbjudanden, notiser eller tidskänslig information, medan e-post är ett bra komplement för informativa och långa budskap. Med tanke på utvecklingen i mobilanvändning är det ingen överraskning att e-post- och SMS-marknadsföring är en kraftfull kombination. Båda kanalerna har fördelar och nackdelar, men i samspel med varandra kan du skapa en stark kommunikationsstrategi för att möta dina kunders förväntningar och preferenser.

Vill du komma i gång med e-post- och SMS-marknadsföring? Med vår marketing automation-plattform har du möjlighet att utnyttja kraften i båda kanalerna. Vi kommer här nedan ge tips på hur du kan kombinera kanalerna i din kommunikationsstrategi.

1. Komplettera din prenumerationslista med e-post och SMS

Både e-post- och SMS-marknadsföring kräver samtycke från dina mottagare. Det vill säga, du måste be om tillåtelse att få kommunicera via respektive kanal. I och med att dina mottagare godkänner att ta emot marknadsföring från dig kommer du kunna rikta din kommunikation till rätt publik och leverera personliga upplevelser.

Det finns ingen anledning att enbart engagera sig i en kanal då dina kunder kan föredra olika kanaler för olika ändamål. Du bör därför uppmuntra dina kunder och potentiella kunder att prenumerera på båda kommunikationskanalerna.

För att utöka engagemanget i båda kanalerna kan du använda dig av SMS för att utöka dina e-postprenumeranter, och e-post för att utöka dina SMS-prenumeranter. För att öka responsen är ett tips att erbjuda dina mottagare ett incitament, till exempel en rabattkod, eller tydligt kommunicera fördelarna och vad de missar om de inte prenumererar på respektive kanal.

2. Använd SMS för snabb respons och e-post för långa budskap

Även om de flesta människor tar emot och läser sina e-postmeddelanden på sina mobiltelefoner, kommer du troligtvis inte se omedelbara resultat när du till exempel lanserar en tidsbegränsad kampanj. SMS är utmärkt när du vill fånga dina kunders uppmärksamhet på en gång – 90% av alla SMS läses inom 3 minuter.

E-post har i stället sina styrkor när det kommer till långa budskap, såsom nyhetsbrev, demonstrationer av produkter och tjänster, och vid kampanjer som inte är tidskritiska. Har du till exempel en kampanj under en längre tidsperiod kan du kombinera e-post och SMS för att maximera ditt resultat. Medan du kan använda e-post för att grafiskt illustrera ditt erbjudande kan du använda SMS för att påminna om att utnyttja kampanjen.

Marketing automation reactivation emailSMS-marknadsföring

 

3. Transaktionella meddelanden via e-post och SMS

Att hålla kunder uppdaterade under hela kundresan med användarutlösta transaktionella meddelanden hjälper dig att upprätthålla dina kundrelationer. Dels då du kan hålla dem uppdaterade med relevant och önskvärd information under hela kundresan, dels då du fortsätter konversationen med dina kunder på ett naturligt sätt.

Både e-post och SMS fungerar utmärkt för den här typen av kommunikation, det finns däremot olika fördelar med att välja den ena före den andra i vissa situationer. Transaktionella e-postmeddelanden kan framför allt användas vid lösenordsåterställningar och köpbekräftelser. När det kommer till mer tidskritisk information så som lösenordsverifiering och påminnelser är i stället SMS den mest effektiva kanalen då du fångar mottagarens uppmärksamhet på en gång.

E-postmarknadsföring

4. E-post och SMS i marketing automation-flöden

Genom att kombinera e-post och SMS i marketing automation-flöden kan du skapa effektiva marknadsföringskampanjer baserat på dina mottagares beteenden och aktiviteter. På så sätt kommer du kunna maximera dina kampanjers resultat med ökat engagemang och försäljning.

Om du till exempel har skickat ut en kampanj eller kundundersökning via e-post kan du bygga ett flöde som, efter ett par dagar eller veckor, triggar en SMS-påminnelse till de kunder som inte öppnat meddelandet, utnyttjat kampanjen eller svarat på enkäten.

Marketing Automation via E-post och SMS

5. Analysera resultat för att segmentera din marknadsföring

Som med alla kampanjer är det viktigt att se över vilken kanal som passar bäst för vilket innehåll och ändamål. Se därför till att spåra öppningsgrad, svarsfrekvens, klickfrekvens och konverteringsgrad för dina kampanjer så att du kan optimera dina marknadsföringsaktiviteter på bästa sätt. Med tiden kommer du få insikter om dina kunders beteenden och intressen som du kan använda för att rikta och anpassa din kommunikation utefter.

Se över vart dina kunder engagerar sig och interagerar med ditt företag. Segmentera därefter din målgrupp utefter deras individuella preferenser och anpassa valet av kanal utifrån tidigare kampanjers resultat. Om du har en kund som ofta klickar på länkar i dina SMS, men däremot inte öppnar dina e-postmeddelanden särskilt ofta, bör du kommunicera via SMS oftare och enbart använda e-post i de situationer som det krävs.

Är du redo att komma i gång med din e-post- och SMS-marknadsföring? Hör av dig till oss!


Mer inspiration

Other sites