Kontakta oss

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna! Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Kontakta oss
BLOG

Effektivisera er kundtjänst med SMS-kommunikation

9 december 2021
Share:

För att upprätthålla en bra kundtjänst krävs en effektiv och personlig kundkommunikation. Genom att använda dig av SMS-kommunikation i det dagliga arbetet kan du effektivisera din kundtjänst. SMS har flera olika användningsområden och kan hjälpa ditt företag att utveckla en tidseffektiv och kostnadseffektiv kundtjänst så att du får mer tid över till komplexa kundärenden.

Ett SMS kan innehålla allt från marknadsföring, kundnöjdhetsundersökningar, bekräftelser, status på ärenden och mycket mer. I den här artikeln kommer vi fokusera på hur SMS kan användas i din kundtjänst, oavsett bransch.

Effektivisera arbetsprocesser

Genom att använda SMS-kommunikation som en del av din kommunikationsstrategi, kan du reducera tidsåtgången för ärenden som enkelt kan hanteras genom uppdatering via SMS. På så sätt kan du även spara tid och pengar på den manuella hanteringen av kundärenden. Med vår SMS Gateway kan du enkelt integrera ditt företags befintliga affärssystem för att göra automatiska SMS-utskick utifrån valda kriterier.

Oavsett vilken bransch du jobbar inom kan du med hjälp av SMS-kommunikation hålla dina kunder uppdaterade i kundärenden, leveranser, skicka bekräftelser, påminnelser och mycket mer. Dina kunder kommer känna att de får en enkel och bekväm upplevelse, telefonköer kommer minska samtidigt som du sparar tid till annat arbete.

SMS-kundservice

Mät din kundnöjdhet

Att få feedback från sina kunder är viktigt för att ditt företag ska kunna fortsätta och utveckla kundupplevelsen. Ni kanske redan gör mätningar via e-post eller telefon men SMS har en hel del fördelar när det kommer till kundundersökningar.

SMS har en öppningsgrad på 98% och en svarsfrekvens på 45% vilket gör det till en utmärkt kanal för kundundersökningar. Skicka ett SMS efter att en leverans har skett, efter ett telefonsamtal genomförts eller när kunden på något sätt har varit i kontakt med ditt företag, era tjänster eller produkter. Att skicka kundundersökning via den kanal kunderna främst använder sig av kommer öka chanserna till att få respons. Om du vill öka responsen ytterligare, varför inte erbjuda en rabattkod de kan använda vid nästa köp?

SMS-kundundersökning

Snabb hantering av kundens klagomål

Genom att använda dig av SMS-kommunikation vid kundundersökningar kommer du också snabbt kunna följa upp missnöjda kunder, oavsett om det gäller en produkt, hemsidan eller den kundtjänst de fått. Då SMS läses både oftare och snabbare än till exempel e-post (98% av SMS läses inom 3 minuter) kommer dina kunder inte bara kunna ge sin feedback snabbare, utan du kommer även kunna fånga upp kritiken och lösa problemen snabbare. Om du kan lösa dina kunders problem på ett effektivare sätt kommer du även kunna minimera negativ publicitet så som dåliga recensioner på hemsidor eller sociala medier. Bemöter du en missnöjd kund på en gång är det enklare att omvandla den till en nöjd kund!

En undersökning av AD Client från 2020 visade att 75% av kunderna väljer att avsluta sin relation till ett företag efter två negativa upplevelser. Dessa siffror visar på hur viktigt det är att fånga upp dina kunders missnöje i god tid.

Intresserad av att höra mer om hur du kan använda SMS-kommunikation för att effektivisera din kundtjänst? Kontakta oss!


Mer inspiration

Other sites