Hur samlar jag in kvalitativ kunddata och samtycke för SMS-marknadsföring?

Hur samlar jag in kvalitativ kunddata och samtycke för SMS-marknadsföring?
author
LINK Mobility AB2022-01-25

Samtycke för SMS-marknadsföring och kvalitativ kunddata är av allra största vikt när du vill nå ut till dina kunder och potentiella kunder. Att lära känna dina kunder har aldrig varit så viktigt som det är idag. Människor möts idag av ett överflöd av information, det är därför viktigt att du kommunicerar med dina kunder, både i rätt kanal och med rätt innehåll för att inte försvinna i bruset. Lyckas du leverera relevant och intressant innehåll, med rätt budskap till rätt person, kommer du även få ett högt engagemang! Och vad krävs då? Jo, data! 

Genom att använda dig av ett datadrivet tillvägagångssätt baserat på dataanalys kan du läsa av dina kunders förväntningar, krav och framtida beteenden. Detta kommer generera i ökat kundengagemang, kundlojalitet och försäljning. Men för att samla in kunddata och för att kunna skicka marknadsföring via SMS finns det en del förhållningsregler du behöver ha koll på. Vi kommer därför i denna artikel gå igenom vad förstahandsdata är och varför det är viktigt, samt hur du kan gå tillväga för att samla in kunddata och samtycke från dina kunder och potentiella kunder. 

Kunddata – vad är det?  

Kunddata kan bestå av så mycket mer än namn, telefonnummer, e-post och adress. För att verkligen lära känna dina kunder behöver du kartlägga deras beteenden och aktiviteter. Ju mer data du har, desto bättre kommer du kunna rikta din marknadsföring. Det är inte bara dina kunder som kommer ha nytta av att ta emot relevanta erbjudanden och kampanjer, dina marknadsaktiviteter kommer dessutom bli betydligt mer kostnadseffektiva när du undviker att spendera pengar på aktiviteter som inte når fram.  

Förstahandsdata - vad är det?  

Förstahandsdata är, som det låter, den data som du som du samlat in från dina egna kanaler, det vill säga den data ditt företag äger. Den här typen av data är viktig just då den har blivit godkänd av dina användare. Då de har gett sitt medgivande, samt fyllt i sina uppgifter, kan du säkerställa att uppgifterna är tillförlitliga. Dessutom har de tagit ett aktivt val vilket påvisar att de är intresserade av ditt företag, dina produkter eller tjänster. 

Med hjälp av förstahandsdata kan du spåra information om dina användare för att personalisera och rikta erbjudanden baserat på tidigare inköp, beteenden och intressen. 

Insamling av kunddata och samtycke för SMS-marknadsföring  

När du vill skicka SMS-marknadsföring finns det en del förhållningsregler att hålla koll på. Så innan du sätter igång med dina SMS-utskick är det viktigt att du ber dina mottagares samtycke, och det finns flera sätt att göra detta på. 

Ett generellt tips är att alltid erbjuda dina användare något typ av värde, de kommer med största sannolikhet inte lämna ut sina uppgifter, eller ge samtycke, om du inte erbjuder dem något tillbaka. Här nedan listar vi några tips på hur du kan samla in kunddata och samtycke för din SMS-marknadsföring. 

När kund genomför köp 

Ett utmärkt tillfälle att be om kunddata och samtycke är vid genomförande av köp. Fördelen med detta är att kunden redan visat ett intresse för ditt företag och ert utbud. Det finns alltså en större sannolikhet att de faktiskt är villiga att dela med sig av sina uppgifter, och ge sitt medgivande för SMS-marknadsföring.  

Formulär på din webbplats 

Att använda sig av formulär på din webbplats är också ett effektivt sätt att samla in kunddata. Du kan enkelt själv bestämma vilken typ av data du vill samla in, vilka uppgifter som är obligatoriska och frivilliga. Passa på att be om mer information än bara kontaktuppgifter så som intressen och annan relevant information som hjälper dig i ditt marknadsföringsarbete. Glöm heller inte att be om samtycke för SMS-marknadsföring.  

Erbjudanden 

Locka genom exklusiva erbjudanden som enbart är tillgängliga för SMS-prenumeranter. Se till att du belönar dina allra mest trogna kunder, och det behöver inte vara speciellt märkvärdigt. Erbjud en gåva eller rabattkod för att skapa ett mervärde för dina SMS-prenumeranter.  

Tävlingar 

Alla gillar väl att delta i tävlingar? Här har du ett bra tillfälle att be om dina följares samtycke för din SMS-marknadsföring. Anordna en tävling i sociala medier där man deltar genom att signa upp sig för din SMS-marknadsföring. Att använda sig av sociala medier kan vara ett effektivt sätt att locka nya kunder och öka försäljning.  

Rekrytering till kundklubb eller nyhetsbrev 

Rekryterar du medlemmar till din kundklubb eller ditt nyhetsbrev kan du passa på att även be om samtycke för framtida SMS-marknadsföring. Erbjud gärna en rabattkod i samband med att nya medlemmar registrerar sig för att öka konverteringen. 

Vilken väg du än väljer att gå är det viktigt att du är transparent med vilken typ av kommunikation dina mottagare tackar ja till. Det måste framgå tydligt vad det innebär och om det handlar om återkommande utskick, eller bara ett enstaka. Dessutom behöver du alltid erbjuda möjlighet för avregistrering. Det kan du enkelt göra genom att lägga till en opt-out länk i dina utskick.  

Har du frågor eller behöver hjälp med insamling av kunddata, kontakta oss!