Kontakta oss

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna! Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Kontakta oss
BLOG

Inbound Marketing vs. Outbound Marketing – allt du behöver veta!

22 november 2022
Share:

Snart är året till ända och ett nytt år tar vid – och för många marknadsförare innebär det mycket planering med budget, strategi och tillhörande aktiviteter. Kanske är du mitt i processen av att uppdatera eller ta fram en ny marknadsstrategi som kan hjälpa er att växa? Inbound och outbound marketing är två vanliga begrepp, men som kan vara lite svåra att förstå i praktiken. Vi har därför tagit fram en enkel guide på skillnaden mellan inbound och outbound marketing, och hur du väljer rätt strategi.

Vad är outbound marketing?

Outbound marketing, även känt som traditionell marknadsföring, är något vi alla tagit del av under en lång tid i exempelvis affischer, annonser, radio- och TV-reklam. Målgruppen är större och oftast är kommunikationen därför opersonlig, för att kunna passa in på den bredare massan.

Fördelen med denna typ av marknadsföring är att det är svårt att stänga den ute – vi stöter på den ständigt i tunnelbanan, när vi ser på TV eller lyssnar på radio eller podd. Det svåra är just att skapa en personlig relation mellan företag och mottagare i dessa fall – särskilt när det är svårt att mäta dess inverkan hos potentiella kunder. Idag är många vana vid att kunna ta del av data kring hur, vart och när en kampanj levererar goda (eller dåliga) resultat, vilket är svårare vid en outbound marknadsföringsstrategi.

I samband med att dessa typer av kampanjer fungerar allt sämre, oftast är dyrare och svårare att följa upp, såg många ett behov av att hitta andra sätt att marknadsföra sina produkter och tjänster. 2005 myntade Brian Halligan, medgrundare och VD för HubSpot, konceptet av inbound marketing. Konceptet innebär ett enklare sätt att nå individer på en personlig nivå, på mottagarens villkor.

Vad är inbound marketing?

Inbound marketing är ett begrepp inom marknadsföring som i grunden handlar om att möta människor på deras villkor. Istället för att fokusera på att pusha ut kommunikation till den breda massan, syftar inbound marketing till att långsiktigt attrahera kunder och uppmuntra interaktion med de mest köpkvalificerade leadsen. Att utveckla en strategi för inbound marketing är fördelaktigt på många sätt – du blir mer personlig i din kommunikation och når dina kunder med rätt innehåll, vid rätt tidpunkt.

Med hjälp av innehåll som exempelvis bloggartiklar, whitepapers, rapporter, sociala medier, vidoes och event vill du leverera relevant innehåll som utbildar och vägleder potentiella kunder genom försäljningstratten. Idag är vi mer pålästa än någonsin – 63% av konsumenter undersöker produkter och tjänster via digitala kanaler innan de genomför ett köp, oavsett vart köpet sedan sker. Det blir därför extra viktigt att kunna tillhandahålla värdefull information, till rätt person, vid rätt tillfälle. Inbound marketing hjälper dig på så sätt att attrahera, vägleda och konvertera potentiella kunder.

Inbound Marketing vs. Outbound Marketing - Infographic

Med andra ord, outbound marketing är ett mer aggressivt tillgängagångssätt där man med hjälp av masskommunikation har som målbild att konvertera åtminstone några ur en större massa. Här är inbound marketing mer subtilt och fokuserar istället på att konvertera en specifik grupp av människor över tid.

Inbound marketing eller outbound marketing – vilket ska jag välja?

I och med att vi idag har fler möjligheter och en större benägenhet att göra research på egen hand när vi överväger köp av produkter eller tjänster kan inbound marketing bidra till ökad närvaro i rätt kanal, vid rätt tillfälle. Inte minst växer konsumenternas krav på personligt bemötande vilket gör att inbound marketing bli allt mer viktigt om du ska lyckas övertala dina kunder och potentiella kunder. Den traditionella marknadsföringen är dessutom betydligt kostsammare. Men inbound marketing kan du spara upp till 62% i kostnad per lead jämfört med traditionell marknadsföring.

Detta betyder dock inte att outbound marketing ska förbises helt och hållet. Det viktiga är att man först och främst överlägger vad syftet med kampanjen eller aktiviteten är. Fördelen med outbound marketing är att du kan nå ut till en stor publik, men kom ihåg att du förlorar den personliga aspekten och att det är svårt att mäta resultatet av en sådan kampanj. Men är syftet att öka varumärkesmedvetenhet eller få omedelbar respons kan outbound marketing vara ett bra tillvägagångssätt.

Kom igång med din inbound marketing-strategi

Inbound marketing handlar om att optimera innehållet på webben för att attrahera rätt besökare till din hemsida och konvertera dessa till leads, och därefter omvandla dem till betalande kunder med slutmålet att få nöjda och lojala kunder. För att lyckas med en sådan strategi lägg stort fokus på Content Marketing, det vill säga relevant innehåll, i rätt kanal och i rätt tidpunkt för mottagaren. Nedan beskrivs fyra steg av en kundresa där inbound marketing kan användas för att boosta dina marknadsaktiviteter.

Kom igång med Inbound Markerting - Infographic

Attrahera fler leads

I det första steget vill du attrahera fler och rätt besökare till din hemsida – du vill nå dem som är mest troliga att bli leads och slutligen en lojal kund. Därför vill du förse dem med rätt innehåll, vid rätt tidpunkt.

Inom inbound marketing är sökordsoptimering (SEO) viktigt, inte minst då 60% av konsumenter påbörjar sin shoppingresa genom att undersöka produkter via en sökmotor. Genom att aktivt jobba med bloggartiklar och andra aktiviteter som driver din SEO kan du förbättra din digitala närvaro och finnas tillgänglig med rätt innehåll, vid rätt tillfälle. Med hjälp av andra kanaler så som sociala medier och utbildande innehåll i form av grafiskt material och podcasts kan du boosta din närvaro och göra det enkelt för potentiella kunder att hitta dig och ditt innehåll.

Engagera fler leads

När du väl fångat dina besökares intresse vill du att dessa ska visa engagemang för dig, antingen genom att kontakta dig, lämna kontaktuppgifter så som e-postadress eller på något sätt utföra en aktivitet som för dem längre ner i säljtratten. Här kan du arbeta med livechatt, landningssidor, tydliga call-to-actions och kontaktformulär.

I det här steget är det viktigt att se till att det innehåll du erbjuder är av tillräckligt värde för att de ska vara villiga att dela med sig av sina kontaktuppgifter, till exempel vid registrering för nyhetsbrev. Här kan du även be om samtycke för framtida kommunikation så att du kan fortsätta utbilda dina leads med relevant och personligt innehåll genom till exempel SMS, e-post, och marketing automation.

Konvertera fler leads

Du har nu förvandlat en okänd besökare till ett namngivet lead och nu är målet att konvertera denne till en betalande kund. I det här steget bör fokus ligga på att dra nytta av den information du fått om dina leads från tidigare steg. Använd dig av t.ex. e-postmarknadsföring och marketing automation för att personalisera dina utskick. Använd dig av tillgängliga profildata och beteendedata så att du kan nå rätt lead, med rätt innehåll, vid rätt tid i köpprocessen. Tipsa om relevanta bloggartiklar, guider, demos, videos, recensioner, kundcase eller webbinarium så att de slutligen väljer att bli en betalande kund.

Tillfredsställ fler kunder

När du konverterat leads till kunder vill du även se till att aktivera dem så att du kan fortsätta bygga upp relationen och få lojala kunder. Du vill jobba för att få dem nöjda och tillfredsställda så att de slutligen blir ambassadörer för ditt varumärke. Genom att arbeta med marketing automation kan du sätta upp onboarding-flöden som välkomnar nya kunder med inspirerande innehåll. Tipsa om hur de kan använda produkten eller tjänsten på bästa sätt och övertala dem om varför du är och bör vara det självklara valet.

Kundinitierade dialoger – en del av din inbound marketing-strategi

Vi har fram till nu framförallt pratat om hur du kan arbeta med innehåll på din hemsida, marketing automation och e-postmarknadsföring för att du ska lyckas attrahera nya kunder genom att möta dem på deras villkor. Men inte att glömma bort är att dina kunder kan även under kundresans gång vilja initiera en dialog med dig. Så vill du konvertera fler leads och tillfredsställa dina befintliga kunder bör du även komplettera din inbound marketing-strategi med en utarbetad strategi för kundvård med ökad tillgänglighet för kundinitierade dialoger.

Genom att utveckla och erbjuda en exemplarisk kundtjänst kan du skapa nya sätt att möta dina kunder på deras villkor, i den kanal de väljer att använda och bygga långsiktiga och meningsfulla relationer. Det här kan göras på flertalet sätt, till exempel genom att kommunicera via chatbotar, RCS, Whatsapp eller Google Business Message – huvudsaken är att din kommunikation fortsatt är interaktiv, utbildande och personlig så att du kan konvertera fler leads, skapa engagemang och få dina kunder att aktivt använda dina tjänster eller återkomma till dig för framtida köp.

Intresserad av att få tips på hur du kan utveckla en strategi för kundinitierade dialoger? Kolla in den här artikeln.


Mer inspiration

Other sites