Marketing automation för e-handel – så maximerar du din försäljning

Marketing automation för e-handel
author
LINK Mobility AB2022-09-01

Har du kommit igång med marketing automation för din e-handel, eller är du i startskottet för att börja? Oavsett så är du på rätt väg! Vill du skapa personliga kundupplevelser, som i stort sett sköter sig självt, så är marketing automation det mest effektiva sättet. Men för att du ska lyckas krävs en välutformad strategi – ta del av våra tips i denna bloggartikel!

Varför marketing automation för e-handel?

Med marketing automation kan du skapa personliga kunddialoger som boostar ditt kundengagemang och förbättrar kundupplevelsen vilket i slutändan leder till fler och större köp från dina kunder. Inte minst bidrar marketing automation till att du får tillgång till värdefulla data om dina kunders individuella profiler i form av beteenden, aktiviteter och preferenser. Genom att lära dig mer om dina kunder kommer du kunna leverera mer relevant innehåll, anpassa dina kampanjer och utveckla din verksamhet för att maximera din försäljning.

En studie av Experian visar att personliga e-postmeddelanden genererar sex gånger högre transaktionsfrekvens, samtidigt som andra studier visar att 76% av kunder anser att det är viktigt att få personliga erbjudanden, och 70% menar att deras lojalitet påverkas av hur pass bra ett företag förstår deras individuella behov. Företag som levererar personanpassade erbjudanden och innehåll, baserat på kundhistorik har dessutom en genomsnittlig försäljningsökning på 20%.

Varför Marketing Automation för e-handel?

LINKs marketing automation-plattform möjliggör avancerad segmentering där du kan dela upp dina kunder och mottagare i olika sektioner baserat på deras individuella köphistorik, beteenden, aktiviteter och preferenser. På så sätt kan du vara mer specifik och personlig i dina marknadsföringskampanjer och öka antalet konverteringar och försäljning. Effektivisera dina marknadsföringsaktiviteter genom att automatisera din kommunikation via e-post, SMS eller sociala medier och nå rätt person, i rätt kanal, vid rätt tillfälle och med rätt innehåll.

Marketing automation för e-handel – 5 framgångsrika strategier

Skapa engagerande och automatiserade kommunikationsflöden med vår användarvänliga drag-and-drop-funktion. Sätt upp flöden som uppfyller era behov och hjälper er uppnå era mål. Här nedan kan du ta del av fem strategier som kommer bidra till att du lyckas med marketing automation för din e-handel. De flesta strategier för marketing automation går att applicera både via e-post och SMS, kombinerat med sociala medier. Se till att kommunicera i den kanal dina kunder använder sig mest utav, och anpassa även valet av kanal utefter syftet och målet med dina utskick så att du kan maximera dina resultat.

1. Övergivna varukorgar

Om du arbetar med e-handel är detta en av de mest effektiva automatiseringarna du kan applicera i din verksamhet. Studier har visat att 45% av de kunder som får påminnelser om övergivna varukorgar öppnar och läser meddelandet, varav 21% klickar sig vidare och 50% av dem går tillbaka och avslutar köpet!

Marketing Automation för e-handel - övergiven varukorg

Kunder som aktivt lägger produkter i sin varukorg är uppenbart intresserade av att handla hos ditt företag, men av olika anledningar kan de bli avbrutna mitt i köpet. Påminn dem därför om deras övergivna varukorg genom att skicka ett uppmuntrande SMS eller e-post. För att öka sannolikheterna till köp, varför inte erbjuda en tidsbegränsad rabatt eller fri frakt?

2. Återkommande köp

Säljer du förbrukningsvaror där upprepade och återkommande köp är vanligt? Då passar det utmärkt att sätta upp en strategi för automatiseringsflöden där du påminner dina kunder om att fylla på med nya produkter i rätt tid. Passa gärna på att rekommendera relaterade och liknande produkter för att öka merförsäljningen.

Marketing Automation för e-handel - återkommande köp

3. Återaktivering

Glöm inte bort att skapa nytt engagemang bland dina mindre aktiva kunder. Återaktivera passiva kunder genom att skicka inspirerande och engagerande innehåll, eller skapa ett exklusivt erbjudande för att locka tillbaka dem. Sätt upp ett flöde där du följer upp de kunder som inte engagerat sig i ditt företag på ett tag. Om du inte lyckas aktivera dem igen, passa då på att be om feedback genom att skicka med en kort kundundersökning där du frågar varför kunden avvikit. På så sätt kan du få värdefulla insikter om din verksamhet som kan appliceras i dina framtida marknadsstrategier.

Marketing Automation för e-handel - återaktivering

4. Visa uppskattning

Kanske det allra viktigaste – uppmuntra dina mest lojala kunder! Att behålla nuvarande kunder är betydligt mer lönsamt än att hitta nya. Lojala kunder kommer inte bara tillbaka för att handla hos dig, utan de fungerar även som ambassadörer för ditt varumärke då de gärna rekommenderar dig till vänner och familj. Se därför till att upprätthålla den starka relationen du har till dina kunder genom att belöna dem med personliga kampanjer och erbjudanden.

Marketing Automation för e-handel - visa uppskattning

Basera din kundkommunikation på kundernas köphistorik, intressen, beteenden och tidigare interaktioner med ditt företag. Något så enkelt som en personlig födelsedagshälsning med ett personligt anpassat erbjudande kan bidra till både ökad försäljning och lojalitet. Enligt en studie av Experian genererade automatiserade och personaliserade födelsedagsmejl 342% högre omsättning än ett standarderbjudande.

5. Uppföljning efter köp

Att följa upp dina kunder efter genomfört köp kan ha stor inverkan på den långvariga kundrelationen och din framtida försäljning. Sannolikheten att sälja till en befintlig kund är 60–70%, medan sannolikheten för en potentiell kund är 5–20%. Det här är din möjlighet att visa att du bryr dig om dina kunder, samtidigt som det är en möjlighet för ökad försäljning. Dåligt hanterad uppföljning kan innebära att du behöver vinna tillbaka kunden och bygga upp relationen på nytt. Lyckas du istället kommunicera med dina kunder på ett engagerande sätt kan du stärka relationen och förtroendet.

Marketing Automation för e-handel - Uppföljning av köp

Din uppföljning kan vara allt från att skicka inspirerande innehåll med guider och tips på hur produkten kan användas, till att rekommendera produkter som bör användas tillsammans med den nyligen köpta produkten. Visa ditt engagemang för dina kunder genom att fortsätta konversationen, tipsa om relevanta erbjudanden, uppmuntra dem att prenumerera på ert nyhetsbrev eller följa er i sociala medier.

Vill du veta mer om hur du kan dra nytta av marketing automation i din verksamhet? Hör av dig till oss!