Kontakta oss

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna! Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.
Kontakta oss
BLOG

Marketing automation – från SMS till en omnichannel-upplevelse

31 augusti 2021
Share:

Omnichannel-marknadsföring fokuserar på att leverera en konsekvent och personlig upplevelse för alla konsumenter över alla kanaler och enheter. Enligt Forbes behåller företag med omnichannel-strategier i genomsnitt 89% av sina kunder, jämfört med 33% för företag som har en svag omnichannel-strategi. Google säger till och med att livstidsvärdet för en omnichannel-konsument är 30% högre än för en vanlig kund.

Numera letar konsumenter efter den bästa dealen i flera olika kanaler, på flera olika enheter, innan de gör ett köp. 2019 uppskattades att amerikanska konsumenter spenderade nästan tre timmar på sina smartphones per dag och att 98% av amerikanerna växlar mellan flera olika enheter på en enda dag. Det är tillräckligt övertygande för att varumärken ska anta en omnichannel-strategi för att nå kunden med rätt budskap vid rätt tidpunkt genom rätt kanal.

Grunderna för en omnichannel-marknadsföring

Ett nära samarbete mellan alla avdelningar är grundläggande för en framgångsrik omnichannel-strategi.

Första steget är data. Det måste vara ett konstant flöde via e-handels- och CRM-plattformar till ert marketing automation-verktyg. Därifrån har du möjlighet att organisera relevanta, datadrivna meddelanden och få kontakt med kunder i de kanaler de vill ha genom att kombinera flera kanaler som exempelvis mejl, SMS och chat i ditt marketing automation-verktyg.

Vad är fördelarna med att automatisera dina marknadsföringskampanjer?

Istället för att manuellt bygga varje kampanj om och om igen, ser marketing automation-verktyget till att en kampanj skickas till rätt person, via rätt kanal, i rätt skede av kundresan. Det effektiviserar din kommunikation och gör att team kan arbeta mer effektivt. Genom att integrera din marketing automation-plattform med ditt befintliga system (ex. CRM, e-handelsplattform osv.) har du tillgång till ännu mera data och insikter för att skapa relevanta och personligt anpassade kampanjer som ger verkliga resultat.

Det kanske säger sig självt att du kan spara in massa tid genom att slippa manuella och repetitiva uppgifter. Men du kanske undrar vilka fler fördelar det finns med marketing automation? Här är våra fyra främsta fördelar med att automatisera dina omnichannel-aktiviteter:

  1. Engagera nya kunder

Att använda ett marketing automation-verktyg med omnichannel-möjligheter är ett enkelt och effektivt sätt att göra ett gott första intryck på nya kunder.

Välkomstprogram via mejl eller SMS är en av de högsta intäktsgenererande automationerna för marknadsförare. Det gör att du kan nå ut och interagera med dina nyaste prenumeranter när dom registrerat sig.

  1. Få fler konverteringar

Till skillnad från engångssändningar, skickas automatiska kampanjer när dina kunder genomför en förinställd åtgärd. Ett exempel är automatiska påminnelser om övergiven kundvagn, som direkt driver konvertering. Att landa i konsumentens inkorg strax efter att de lämnat din hemsida påminner dem om vad de lämnade efter sig och uppmuntrar dem att återvända till din e-handelsbutik.

  1. Öka kundlojaliteten

Att behålla kunder är avgörande för ett företags tillväxt. Förutom att vara mer kostnadseffektiva än att skaffa nya kunder, kan kunder som handlat hos dig tidigare spendera 60% mer.

Lojalitetsprogram, födelsedags- och jubileumskampanjer är ett bra sätt att få kunder att känna sig värdefulla och hålla dem engagerade längre. Mejl är huvudkanalen för dessa typer av kampanjer och SMS är den perfekta tilläggskanalen. Att tacka eller belöna dina kunder ger dem desto större anledning att handla hos dig igen i framtiden.

 

  1. Skapa engagemang hos bortfallna kunder

Marketing automation är ett kraftfullt verktyg som kan rikta in sig på kunder i alla stadier av resan. Genom att välja kriterier som ”senast öppen” kan du utlösa uppmaningar och kampanjer för att driva kunder tillbaka till ditt varumärke.

 

Så kommer du igång med marketing automation och omnichannel-marknadsföring

Oavsett om du bygger ett automationsprogram från grunden eller använder en av dotdigitals intelligenta, förbyggda mejlmallar måste du tänka på följande innan du sätter igång:

 

  1. Integrera all data

För att lyckas med omnichannel-kampanjer och driva din e-handel framåt behöver du dela all data från alla dina kanaler som kopplar ihop kundens aktiviteter. Det betyder att hur kunderna än väljer att agera med ditt varumärke, kommer de att få samma smidiga och konsekventa upplevelse överallt.

Ju mer data du matar in i din marketing automation-plattform, desto bättre program och flöden kan du bygga. Genom att integrera din CRM- eller e-handelsplattform kan du börja bygga och aktivera mer avancerade automatiseringsprogram, till exempel övergivna kundvagnskampanjer.

  1. Identifiera ditt mål

Att veta vad du vill uppnå innan du bygger din automatisering kommer att hjälpa dig tiofaldigt i framtiden. Det hjälper dig att välja rätt program, veta vilka mätvärden som ska spåras och hur du mäter programmets framgång.

  1. Välj din målgrupp

Vissa kampanjer fungerar bättre med specifika målgrupper. Till exempel riktas ett nurture-program mot relativt nya prenumeranter.

Alternativt, om du vill ge dina lojala kunder exklusiv tillgång till en utförsäljning innan alla andra, kan du lägga till detta målgruppssegment i din kampanj. Du kan även lägga till lojala kunder med ett genomsnittligt högre kvitto eller genomför köp oftare.

  1. Välj dina triggers

Vilken kundaktivitet spårar du som kommer att utlösa en automatisk kampanj eller utskick?

För ett välkomstprogram skulle det vara när en person börjar prenumerera hos er. Ett program för att påminna kunder om glömd kundvagn triggas när det är varor kvar i kundvagnen och en födelsedagskampanj baseras på ett specifikt datum.

  1. Skapa kampanjens innehåll

När du bestämt åtgärderna för ditt program vet du hur många mejl eller SMS som ska skickas. Nu är det dags att designa innehållet.

Innan du går live med din kampanj behöver du sätta upp mallar. Kom ihåg att inkludera personliga element i brödtexten (exempelvis ”Hej Elin, glöm inte varorna i din kundvagn hos oss!”), och när du skapar ett mejl kan du fånga mer intresse med en bra ämnesrad, en brandad mejldesign och bilder för extra effekt.

  1. Skapa en testgrupp och skicka ut kampanjen

Innan du går live med dina automatiska kampanjer behöver du testa flödena i flera olika enheter. Sätt upp en testgrupp med mejladresser och telefonnummer (förslagsvis internt med några kollegor) och se hur flödet ser ut överallt. Detta hjälper dig identifiera problem eller fel i dina inställningar, registreringskriterier eller triggers.

När du har testat din kampanj och är nöjd med alla stegen är det dags att gå live på riktigt!

Men kom ihåg att hela tiden ha koll på prestationen i dina automatiska kampanjer. I dotdigitals rapporter kan du se vilka kampanjer som fungerar som du vill, och vilka som behöver optimeras.

 

Är du redo att ta omnichannel-marknadsföringen till nästa nivå?

En plattform för marketing automation kan hjälpa dig skräddarsy varje datadriven kommunikation till den enskilda kunden. Att ansluta dina data, integrera dina system och anpassa dina meddelanden är vad som krävs för en relevant kundkommunikation. På lång sikt hjälper en omnichannelstrategi dig att bli ett kundcentrerat företag. Du kommer att glädja dina kunder med snabbhet och enkel åtkomst, fri rörlighet över kanaler och bekvämlighet var de än är, när som helst – plus ett erbjudande som de inte kan motstå.

Är du redo att ta omnichannelmarknadsföringen till nästa nivå? Titta på en snabb demovideo av dotdigitals marknadsföringsverktyg för alla kanaler eller spana in denna guide för bästa praxis som belyser stegen och stadierna i en vinnande omnichannelstrategi.


Mer inspiration

Other sites