Kontakta oss

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna! Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.
Kontakta oss

Marknadsföring och SMS-kommunikation – så gör ni en comeback!

18 maj 2020
Share:

Är ni en av de företag som planerar att öppna igen de närmsta veckorna? Eller vill ni bara påminna era kunder om ert företag? Att kommunicera och marknadsföra er mot befintliga och nya kunder är viktigare än någonsin. Med SMS-kommunikation kan ni informera hur ni förhåller er till hälsorestriktionerna i samband med Covid-19, hur era kunder kan ta del av era tjänster och visa dem att ni finns där.

I den rådande situationen är det svårt att inte bli drabbad idag. Företag måste hantera svåra situationer som att stänga ner eller delvis skära ned på verksamheten. För vissa företag finns inget annat val än att stänga ned helt då situationen inte är hållbar. Vi vill med detta inlägg underlätta för de företag som har möjligheten att återuppta eller behålla sin försäljning i denna tuffa period. Läs mer om hur olika branscher och företag kan ta hjälp av SMS-kommunikation för att komma tillbaka och utöka deras försäljning.

 

Så kan SMS-kommunikation hjälpa er

Har du redan koll på SMS som marknadsföringskanal? Bläddra vidare för att se hur vi hjälpt olika företag och branscher att använda SMS i den rådande situationen.

Vi har märkt att vissa företag dragit ner på deras marknadsföring när efterfrågan, köpbeteenden och den generella ekonomiska situationen förändrats. Det är en naturlig reaktion när läget är oklart. Däremot ser vi att företag den senaste tiden har börjat återhämta sig, och det märks tydligt att det lönat sig att prioritera direktmarknadsföring även under de omständigheter vi befinner oss i.

Genom att kommunicera med era kunder och visa dem hur de kan ta del av era erbjudanden, tjänster och varor i denna situation så ökar ni chansen för en god kundrelation som även leder till merförsäljning. Nedan finner du exempel på hur ni kan använda SMS-kommunikation för att behålla kommunikationen och som skapar mervärde och förtroende för ert varumärke.

Skicka SMS-notiser

Företag och människor är beroende av varandra för att undvika smittorisker och upprätthålla säkerheten för människors hälsa. För att se till att dina kunder är medvetna om riktlinjerna för ditt företag behöver ni erbjuda en transparent kommunikation som visar hur ni jobbar för att ge en säker kundupplevelse. SMS har en 209% högre svarsfrekvens än e-post eller telefonsamtal, vilket gör att du inte bara har en större chans att nå ut till dina kunder, utan också få svar om du behöver.

Med SMS-utskick kan du skicka ut information om nya öppningstider, restriktioner och nya riktlinjer. Är du tvungen att ändra hur er verksamhet fungerar? Är ni kanske inte redo eller har möjlighet att få in kunder till er butik eller restaurang? Ändra er strategi till ’click and collect’ och informera era kunder via SMS hur ni kan leverera varor, nya öppningstider och hälsorestriktioner när de hämtar och mottar varorna.

Samla in information

Skicka ut en undersökning till dina kunder för att förstå deras förväntningar och förhoppningar. Vill de helst besöka ert företag fysiskt eller föredrar de hemleveranser? Är de nöjda med den leverans de får i dagsläget? Eller vill ni veta mer om hur era kunder upplever säkerheten och nya hälsorestriktioner hos ditt företag?

Med en SMS-undersökning kan ni enkelt få reda på den information ni behöver för att fortsätta planera er verksamhet och få in fler kunder. Förbättra er kunskap om era kunder och skapa en starkare kundrelation. Denna period passar även bra för att göra NPS-undersökningar. 

Belöna era kunder

Använd digitala kuponger via SMS för att driva in nya och befintliga kunder till ert företag. Skicka erbjudande för upphämtning av mat, hemleveranser eller för de som använder er digitala plattform. För företag inom hotell-, restaurang- och butiksbranschen är det extra påtagligt att människors beteende ändras i denna situation. Var transparenta med att ni är medvetna om situationen och de restriktioner och regler som krävs för att säkerställa hälsosäkerheten för både er och kunden.

Skicka brådskande information

Måste era öppningstider ändras med kort varsel? Har ni fått nya besked gällande hälsorestriktionerna? Informera era kunder direkt via ett SMS, så ökar ni chansen att kunden förstår situationen och minskar risken för missnöjda kunder som inte känt till era ändringar.

 

Hur SMS-kommunikation har använts av olika företag och branscher 

Skönhetssalonger

LINK Mobility GmbH hjälper en av deras kunder, en frisörsalong, att marknadsföra och kommunicera återöppningen av salongen. De skickar SMS för att koordinera inkommande kunder för att bibehålla distans och andra säkerhetsåtgärder.

Om du jobbar inom personlig hälsovård kan ni använda SMS för att informera om:

  • hälso- och hygienriktlinjer
  • antal besökare som är tillåtna att vara inne samtidigt
  • riktlinjer för drop-in-kunder.

SMS-kommunikation - skönhetssalonger

Återförsäljare

Eftersom många återförsäljare nu öppnar igen på många olika marknader och försöker få tillbaka kunder, måste de kommunicera detta till kunderna. För att locka kunder använder de SMS för att ge rabatter eller kuponger. I Frankrike har klädbutiken Jules skickat SMS med rabatter som ska användas i butiken.

Om du är en återförsäljare kan du använda SMS för att:

  • öppningstider
  • återöppning av butik
  • riktlinjer för hälsa och säkerhet
  • hemleverans
  • kuponger
  • click and collect-möjligheter.

SMS-kommunikation och marknadsföring - återförsäljare

Offentliga sektorn

LINK Mobility Norge arbetar för närvarande med flera delar av den offentliga sektion, till exempel det Norska Institutet för folkhälsa och direktoratet för civilskydd och beredskap. Dessutom använder mindre städer och kommuner SMS för att varna medborgarna.

SMS-kommunikation - offentlig sektor och myndighetSMS-kommunikation - offentlig sektor och myndighet

Kontakta oss

LINK Mobility är Europas ledande leverantör av mobilmeddelanden, digitala tjänster och intelligent dataanvändning.

Protected by reCAPTCHA.
Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Mer inspiration

Other sites