Årets stora shoppingsäsong närmar sig med stormsteg och rivstartas av Black Friday och Cyber Monday. Det här är tiden på året då alla vill synas och varje återförsäljare letar efter nya sätt för att få uppmärksamhet. Med tanke på de intäkter som står på spel bör du vara redo att använda de medel som krävs för att nå och engagera dina kunder.
Fjolårets julhandel nådde ett rekordhögt antal onlineshoppare, med intäkter upp till 188,2 miljarder dollar, där 39 % av världens befolkning handlade via mobiltelefon och 61 % via laptop. År 2021 kommer antalet sannolikt bara att växa. Experter uppskattar att den totala online-konsumtionen kommer att överträffa förra årets siffror, och att upp till 55% av inköpen kommer göras via mobiltelefon (Adobe Analytics).
Vi har sammanställt några tips för att kickstarta din kampanj och säkerställa att dina SMS-utskick är skarpa under Black Friday 2021.
Har du inte redan påbörjat din Black Friday-kampanj är det dags att göra det nu! Enligt vår erfarenhet startar de stora återförsäljarna och kampanjerna i oktober eller minst sex veckor före Black Week. Således, om du inte har börjat så är det hög tid att göra det nu!
Börja sätta dina KPI:er, mål och benchmarkförväntningar baserat på tidigare års data redan nu. Se till att du har din kunddatabas och marknadsföringsmedgivanden uppdaterade. Be dina kunder att registrera sig för att få erbjudanden och aviseringar.
Att övervaka kundupplevelsen och köpprocessen är avgörande i varje steg av kundresan. Med dessa tips kan du se till att din Black Friday-kampanj blir framgångsrik:
Om du har överskottslager, eller om Black Friday-försäljningen behöver ett uppsving, fortsätt dina erbjudanden fram till Cyber Monday.
Skicka kampanjer och/eller belöningar till de kunder som köpte på Black Friday. Tipsa om relaterade produkter – och kom alltid ihåg att vara personlig.
Presentguider är ett utmärkt verktyg för att dina kunder enkelt ska kunna navigera bland de produkter du erbjuder. Skapa guider som vänder sig till mottagarna: vänner, familjemedlemmar, etc. Guiderna ska tydligt instruera kunderna så de enkelt kan navigera sig på din webbplats.
Emojis är bra för engagemang och hjälper dig att bygga en mer personlig och mänsklig kontakt till dina kunder. De uppfattas ofta som roliga, samtidigt som de bidrar till hur du uppfattas av dina kunder. Använd emojis för att fånga uppmärksamhet och få en högre öppningsfrekvens.
Det blir allt mer vanligt, och nödvändigt, att kunna interagera med dina kunder över flertalet kanaler. Du möter dina kunder i sociala medier, på din webbplats, i dina fysiska butik och när du kan koppla samman dessa kontaktpunkter kan du förbättra kundupplevelsen, kundnöjdheten och därmed öka din försäljning. När kundresan är bra från början till slut ökar också kundlojaliteten.
Med hjälp av automatiserad mobilkommunikation kan du enkelt följa din kund i varje steg av kundresan. Oavsett vilken mobilkanal din kund föredrar kan du bjuda in till dialog och hjälpa dina kunder framåt i köpprocessen. Genom mobilkommunikation, vare sig det är SMS, WhatsApp eller chatbots, kan du föra värdefulla konversationer med dina kunder när som helst och vart som helst.
Övergivna varukorgar är något som vi alla vill undvika då det kan ha stor inverkan på försäljningsvolymen. Vi har tagit fram några användbara knep som kan hjälpa dig att få fler att slutföra sina köp:
Med visuellt innehåll kan du fånga dina kunders uppmärksamhet på ett sätt som inte är möjligt med text. För att öka konverteringsgraden kan du använda dig av material och information som hjälper dina kunder genom köpresan.
Som kommunikationsplattform och experter inom mobiltjänster erbjuder LINK Mobility ett brett utbud av tjänster för att kunna uppfylla dina specifika behov och stärka din marknadsföring och kommunikation med dina kunder.
LINK Mobility tillhandahåller mobilkommunikationstjänster som kan anpassas efter din grafiska profil och verifieras så att dina kunder vet att dina utskick är legitima och att erbjudanden kommer från ditt företag.
Några av vår tjänster som kan hjälpa ditt företag att skapa en personlig och smidig kundupplevelse: