Kontakta oss

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna! Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Kontakta oss
BLOG

Maximera din julkampanj och avsluta året på topp!

6 december 2021
Share:

December är en av de största månaderna på året när det kommer till shopping, den svenska försäljningen förväntas uppgå till 87 miljarder kronor. Julhandeln och mellandagsrean är sista chansen på året att öka din försäljning, skapa kontakt med dina kunder och säkra kundnöjdheten.

Oavsett storlek är denna tid på året en utmärkt möjlighet för företag att utveckla sina kundrelationer, öka sin försäljning, attrahera nya kunder, bygga lojalitet till nuvarande kunder och stärka sitt varumärke.

Analysera konsumentbeteenden och trender

För att undvika köer och för att minska julstressen väljer allt fler att shoppa online. Du som e-handlare har därför stora möjligheter att både nå ut till nya och befintliga kunder under den här perioden. Även om fysiska butiker fortsättningsvis kommer att vara platsen där många köp genomförs, växer online-försäljningen exponentiellt, särskilt via mobiltelefoner.

Allt fler väljer att söka efter produkter via mobila online-kanaler. Idag använder vi telefonen för att göra de flesta ärenden då vi har allt lättillgängligt direkt i mobilen. SMS är därför den perfekta kanalen om du vill nå dina kunder snabbt och fånga deras kunders uppmärksamhet. Genom att kommunicera med dina kunder via SMS kan du underlätta köpprocessen och göra kundresan enklare och effektivare.

Se tillbaks på det gånga året och försök förstå hur dina konsumenters beteende har förändrats. Fokusera framförallt på dina senaste kampanjer så som Black Friday och Cyber Monday, men även föregående års julhandel, och analysera dina kunders beteende. På så sätt kan du få mycket bra insikter för vad som har fungerat bra och mindre bra och därefter anpassa dina kommande kampanjer.

Använd dig av dina insikter för att skicka relevanta erbjudanden och gör det enkelt för kunden att shoppa!

Julanpassa ditt innehåll

Anpassa din tonalitet genom att vädja till dina kunders känslor kring julen. Hjälp dom i val av produkter och tjänster genom att ge dom inspiration och incitament inför ett köp. Julanpassa utseendet på din hemsida med några julinspirerande bilder för att skapa en härlig julkänsla och för att göra tydligt för dina kunder att de hamnat rätt. Anpassa även din kommunikation och dina produktförpackningar för att skapa exklusiva julerbjudanden.

Justera dina landningssidor för att visa relevanta och säsongsbaserade produkter och tjänster för att göra det enklare för dina kunder att navigera. Addera funktioner som skapar mervärde för kunden genom att till exempel låta dina kunder bygga presentlistor.

Erbjud en enkel kundupplevelse

Att erbjuda en enkel och smidig kundupplevelse är alltid viktigt för att få dina kunder att genomföra sina köp. Om dina kunder uppfattar något som otydligt eller krångligt är det stor sannolikhet att de väljer att handla hos någon annan. Se till att din hemsida är enkel att navigera på, att det är enkelt att söka efter produkter och att du erbjuder enkla och säkra betallösningar. Glöm inte att mobilanpassa din hemsida – föregående jul skedde 39% av alla onlineköp via mobiltelefon.

Tänk på att det även är viktigt att du hanterar onlinebeställningar i tid och att du uppfyller dina åtaganden. Skicka uppdateringar om leveransstatus via SMS. Meddela dina kunder när du har tagit emot deras beställning, informera dem när deras paket är på väg och när det har levererats. Se till att kommunicera om det finns förseningar eller om varor tar slut.

Glöm inte mellandagsrean

Slutligen, tänk på att, efter julen kommer mellandagsrean och nyår. Denna period är ytterligare ett bra tillfälle för dig att skapa oemotståndliga erbjudanden och maximera din försäljning. Skapa anpassade kampanjer som passar in efter jul och fortsätt kommunicera med dina kunder året ut!

Vi hjälper dig!

Julhandeln har stor inverkan på ett företags försäljning så det är viktigt att ha rätt strategi på plats. Mobiltelefon är fortfarande det bästa sättet att nå människor. Med våra förstklassiga kommunikationslösningar kan vi hjälpa dig att lansera dina erbjudanden för att nå dina kunder på bästa sätt!

SMS är den perfekta kombinationen av effektivitet och användbarhet. SMS har en hög öppningshastighet, är lätta att läsa och når kunden snabbt. Med SMS kan du marknadsföra produkter, erbjuda rabatter, skicka aviseringar eller hjälpa till med frågor. Oavsett hur eller varför du vill nå dina kunder har vi lösningen för dig. Här är några förslag på tjänster som passar under julhandeln och mellandagsrean:

  • Vill du skapa automatiska SMS-utskick? Med vår SMS Gateway kan du integrera våra tjänster i ditt befintliga system, och på så sätt få en effektivare kommunikation.
  • Vill du skicka ut kampanjer till flera mottagare? Med vårt webbgränssnitt kan du enkelt skapa massutskick för att driva trafik och öka konverteringen.
  • För att skapa en engagerande kunddialog kan du använda vår tjänst Conversations. Där kan du enkelt inkludera media, länkar, undersökningar, flervalsalternativ, mobilfakturor och mer.
  • Få dina inbetalningar ännu snabbare – med en mobilfaktura kan du nå dina mottagare snabbt och minska antalet försenade betalningar. Många av våra kunder har dessutom minskat antalet inkommande ärenden om glömda fakturor, vilket gör att du kan spara pengar och tid.
  • Följ upp dina kampanjer i realtid! Med vår dashboard kan du ta del av resultaten i realtid, och på så sätt få ännu bättre överblick över hur kampanjerna presterat och vilka kunder som varit mest aktiva

Mer inspiration

Other sites