Mail är ännu ett starkt verktyg men om du ser till dig själv, hur många mail deletar du utan att ens ha öppnat dem? (Och ändå kom 23 % av svensk e-handel från mail förra året!*) Jämför med hur många SMS du deletar utan att läsa dem. 90 % läser sina SMS redan inom 3 minuter. Så vad funkar då bäst inom mobilmarknadsföring?
-
- Skicka personifierade meddelanden.
- Segmentera, skicka inte erbjudanden för kvinnor till män, för barn till barnlösa etc.
- Tänk på vilken tid du gör utskicket. Dels tid på dygnet, men även datum.
- Om du använder en länk i utskicket så ökar konverteringarna, särskilt om du använder en egen länk hellre än en länkförkortare.
- Kom ihåg att länka till en mobilvänlig webb.
- Se fler tips på hur du får till länkarna i vårt SMS-system.
-
-
- Ha ett tydligt erbjudande.
- Det är bra om erbjudandet gäller direkt. Dvs, skicka inte SMS om en kampanj som börjar veckan därpå. Kraften ligger i att mottagarna kan agera direkt på budskapet.
- Nyttja geopositionering (skicka SMS till alla inom ett visst område, t ex en galleria).
- Trots ett bra erbjudande är det inte en dålig idé att skicka en påminnelse.
- Nyttja möjligheten att vara snabb på tå gällande vad som händer i samhället.
*Enl siffror från DIBS