Den starka organiska omsättningsutvecklingen i kvartalet bekräftar den underliggande trenden med solid tillväxt på marknaden för mobilmeddelanden och mobila lösningar levererade av LINK. LINK uppnådde en omsättning på 467 miljoner kronor i kvartalet, en ökning med 104 procent jämfört med motsvarande period föregående år.
Det justerade EBITDA redovisas till 51 Mkr, en ökning med 34 Mkr jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Den justerade EBITDA-marginalen redovisas till 10,9 procent, en ökning med 3,6 procentenheter jämfört med samma kvartal förra året, främst beroende på skalfördelar. LINK har en skalbar affärsmodell där OPEX inte ökar i relativitet till intäkter och bruttomarginaler.
Den finansiella ställningen är bra, med en kontantposition på 247 miljoner norska kronor. LINK har inga planer på att ta upp nytt eget kapital förutom för framtida förvärv som delvis avvecklas i LINK-aktier.
– Ytterligare ett starka kvartalssiffror från LINK under en traditionell lågsäsong för våra meddelandeutskick och mobiltjänster. Vi har mer än fördubblat intäkterna på ett år och vi har samtidigt starkt förbättrat lönsamheten. Det är också tillfredsställande att se att vi har en lång lista med nya kunder på väg och med glädje att säga att vi undertecknade 658 nya kontrakt under kvartalet , vilket gjorde det totala antalet LINK-kunder till 17 000. Kvartalet cementerade LINKs stadiga tillväxtprofil på en marknad som växer, säger Arild Hustad, vd för LINK Mobility Group.
eller
Thomas Berge, IR Kontakt, CFO
LINK Mobility Group ASA
thomas.berge@linkmobility.com
+47 41 31 90 28