LINK uppnådde en omsättning på 497 norska miljoner kronor under kvartalet, en ökning med 77 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Den organiska tillväxten drivs av en stark efterfrågan från företagskunder. LINK upplevde en något lägre användning än förväntat från några större kunder på våra nya marknader på grund av genomförandet och anpassningen till GDPR-direktivet som trädde i kraft under maj och juni. Effekten från lägre volymer beräknas till en omsättningstakt på 12 miljoner kronor i kvartalet.
Den justerade EBITDA redovisas till 54 Mkr eller en marginal på 10,8 procent, negativt påverkad av en engångskostnad på 6 Mkr avseende genomförandet av GDPR-direktivet. Justerad EBITDA, exklusive kostnader för GDPR, om 60 miljoner kronor, eller en marginal på 12,0 procent, är en representativ lönsamhetsnivå för andra kvartalet och 1,2 procentenheter högre än motsvarande period föregående år. LINK har en skalbar affärsmodell där OPEX inte ökar i relativt till intäkter och bruttomarginaler
– Ännu ett starkt kvartal för LINK som endast berörts lite av att några av våra kunder ännu inte är helt GDPR-redo än. Det känns känns uppmuntrande att se dem återkomma, vissa med samtyckestjänster levererade av LINK. Vi hade också ett starkt inflöde av fler än 800 nya kunder och kontrakt undertecknade under kvartalet. LINK är väl positionerat på den europeiska marknaden för att fånga tillväxten inom mobilmeddelanden och -lösningar, säger Arild Hustad, vd för LINK Mobility Group.
En presentation kommer att hållas av vd Arild Hustad och CFO Thomas Berge som rapporterar andra kvartalet via live webcast. Webbsändningen kommer att hållas kl. 10.00 den 14 augusti.
Presentationen och efterföljande Q & A-session kan ses här.
För vidare information vänligen kontakta:
Arild Hustad, CEO
LINK Mobility Group ASA
arild.hustad@linkmobility.com
+47 95 24 19 30
IR Contact Thomas Berge, CFO
LINK Mobility Group ASA
thomas.berge@linkmobility.com
+47 41 31 90 28