LINK Mobility blir global leverantör till DHL

Published on 2017-05-14LINK Mobility blir global leverantör till DHL

Världens ledande logistikföretag, DP DHL International GmbH, har valt LINK Mobility Group ASA som sin globala leverantör av mobila meddelandetjänster.

LINK Mobility är en av Europas ledande leverantörer inom mobilteknologi. Företaget har haft en stark tillväxt de senaste åren och har tagit en stark position på den snabbt växande marknaden för mobila meddelandetjänster och mobila lösningar. Som tidigare kommunicerats till marknaden, har LINK Mobility sedan 2013 arbetat med DHL i utvecklingen av mobil kundkommunikation för DHL, och ständigt vidareutvecklat samarbetet till att omfatta fler länder och med en gemensam ambition om ett globalt samarbete. LINK Mobility och DHL har nu kommit överens om att formalisera detta och LINK Mobility kommer att kunna tillhandahålla tjänsten i mer än 200 länder. Att en så stor internationell aktör som DHL har valt att utveckla ett globalt partnerskap med LINK Mobility för utveckling och drift av effektiva lösningar för mobila kundkommunikation visar att LINK Mobility har innovationsdriv, teknik och lösningar för att vara en viktig partner för stora globala aktörer.

DP DHL är globalt marknadsledande inom express och logistik, med en närvaro i 220 länder och territorier. DHL har ett unikt utbud av produkter och erbjuder expressfrakt, sjöfrakt, vägtransporter, lagring, internationell post och 3:e parts logistiktjänster. DHL ägs av Deutsche Post DHL (DP DHL). Koncernen har cirka 480.000 anställda och hade år 2016 en omsättning på över 57 miljarder euro. Många av de största e-handelsföretagen i världen använder DHL för leverans av sina sändningar. Det ställer stora krav på den digitala kundkommunikation och kundresan. Om du beställer en produkt från Net-a-porter eller Apple idag är det högst sannolikt att DHL Express står för att hantera både gods- och tulldeklarering. Det är i detta sammanhang viktigt att kunderna får meddelanden om leverans och möjligheten att enkelt ändra tid eller plats för leverans.

– Som världens ledande leverantör av internationella dörr-till-dörr expresstjänster är DHL Express beroende av att ha effektiva lösningar för att kommunicera med våra kunder och privata mottagare. Vi erbjuder våra privata mottagare mycket större flexibilitet genom att låta dem välja det leveransalternativ som passar dem bäst. Detta gör också livet lättare för våra förare. Vi ser fram emot att ytterligare undersöka möjligheterna kring vad mobil kommunikation med våra kunder kan ge, så att våra kunder får den allra bästa upplevelsen. Vi tycker det är mycket trevligt att vi har kunnat bidra till att skapa kontakten och öppna dörren till LINK Mobility till vår globala företag, säger Terje Aarbog, vd för DHL Express (Norway) AS.

– Vi påbörjade vårt utvecklingssamarbete med LINK under 2013 i samband med en lösning som vi riktade till att våra privata mottagare här i Norge. Tjänsterna och samarbetet fungerade så bra att vi rekommenderade LINK som SMS-leverantör även till vår europeiska huvudkontor. LINK visade sig vara mycket skicklig internationell leverantör med hög kvalitet på sina tjänster, även i länder med mycket sämre infrastruktur för mobiltelefoner än vad vi har här i Norge. Detta, i kombination med att deras teknik är lätt att integrera, har lett till att deras tjänster nu är införlivade centralt i vår globala IT-miljö. Och redan har de blivit väl integrerade i flera stora globala lösningar där det talas om automatiserad information och kommunikation med våra kunder via mobilen, säger Mikael Ryberg, chef för IT på DHL Express (Norway) AS.

LINK Mobility bidrar sin teknik och innovationsdriv, och ser till att vid varje given tidpunkt ligga i framkant för ny teknik och nya kanaler som kommer ut på marknaden. Som en förlängning av detta ser nu DHL Express i Norge och LINK Mobility inklusive möjligheten att kunna pilottesta ett enklare och effektivare sätt för slutanvändare att kunna utföra betalning via mobilen. Tanken är att god affärsutveckling och proof of concept från Norgekontoret än en gång kan göra detta till standard för DHL globalt.

– Vi är stolta över att DHL väljer att öka samarbetet med LINK Mobility för att kommunicera med alla användare via mobilen. För LINK Mobility är ett utmärkt tillfälle att utnyttja innovationsförmågan inom vår verksamhet. Vi strävar efter att ligga i framkant inom utveckling och lösningar som möter den ökande efterfrågan på ett närmare samarbete mellan DHL och deras kunder. Vi tror också att den här marknaden kommer att växa kraftigt inom den närmaste framtiden, tack vare den kraftiga ökningen av e-handel. Att DHL väljer att öka samarbetet med LINK visar återigen vår ställning och position som den ledande leverantören av mobila meddelandetjänster- och lösningar i Europa, med globala möjligheter, avslutar Arild Hustad, vd för LINK Mobility Group ASA.

Läs mer om SMS-kommunikation