Kontakta oss

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna! Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.
Kontakta oss

OTT-kommunikation – därför är det bra för ditt företag och dina kundrelationer

27 augusti 2020
Share:

Fördelen med att kommunicera via OTT-kanaler är många. OTT-kanaler ger dig chansen att nå ut till större målgrupper och utveckla personlig kundkontakt genom kanaler de använder dagligen. OTT betyder ‘over the top’, vilket innebär att olika medier delas via internetuppkoppling. Vi refererar vanligtvis till OTT-kommunikation när vi pratar om WhatsApp Business Solution, Facebook Messenger, RCS och WeChat. Andra exempel på OTT-tjänster är till exempel streaming-tjänster såsom HBO, Netflix och Spotify.

 

Fördelarna med OTT-kanaler

Statistik visar att yngre generationer föredrar att kommunicera via OTT-kanaler för att de ger en helhetslösning där de kan göra allt på ett ställe. Användare har chansen att;

  • Medverka i gruppchatter
  • Dela olika typer av media
  • Skicka reaktioner på innehåll

Utöver det så finns det en klar fördel med OTT-kanaler – de går att nås genom olika typer av enheter och det enda som behövs är en internetuppkoppling.

 I flera länder idag så kan SMS-kostnaden för privatpersoner vara hög, och genom operatörsabonnemang med surf så väljer allt fler OTT-kommunikation framför vanliga SMS. Genom att addera OTT-kanaler till er kommunikationsstrategi så ökar ni chansen att få kontakt med er målgrupp, samtidigt som ni kan erbjuda mervärde och få en rikare kunddialog.

Utöka er kundkommunikation

Multikanaler är oerhört viktigt för företag idag och det är viktigt att ha närvaro i rätt kanaler. Genom att kartlägga var er målgrupp befinner sig, och genom att se till att ert varumärke är aktivt där, ökar era chanser för nöjda kunder.

KLM Royal Dutch Airlines är ett exempel på hur OTT-kanaler kan effektivisera ett företags kommunikation. Redan 2016 började KLM skicka bokningsbekräftelser, boardingpass, check in-notiser och uppdateringar via Facebook Messenger. Målet var att underlätta för kunderna att motta rätt information i tid, och att öka kundnöjdheten genom enkel och transparent kommunikation. Genom åren har de vidareutvecklat kommunikationen till att idag även inkludera live-chattar med anställda för supportfrågor, vilket minskat antalet supportsamtal för KLM.

Genom att väva samman flera olika kommunikationskanaler ger ni en professionell och enad front mot er slutkund, och det är viktigt att företag erbjuder flera olika kanaler så att kunden själv får välja var kommunikationen sker. För exempelvis bokningsbekräftelser, kampanjer, notiser och påminnelser funkar OTT-kanaler utmärkt. Genom att erbjuda kommunikation i OTT-kanaler så får ni direktkontakt med kunden via dess mobil eller enhet.

Med automatiserade dialoger i dessa kanaler så effektiviserar ni er kundkommunikation ytterligare, och vi har tidigare gett några exempel på hur olika automatiserade flöden kan se ut. Genom att testa vilka kanaler som lämpar sig bäst för era mottagare så ökar chansen att era kunder känner sig sedda och upplever er kundkommunikation som enkel och effektiv.

Vilka kanaler funkar bäst?

En bred fråga där många faktorer bör vägas in. Enligt de senaste siffrorna så har WhatsApp 2 miljarder användare globalt, och Facebook Messenger 1,3 miljarder. Geografiskt sett så förekommer Facebook Messenger mestadels i USA, Norden och Australien, medan WhatsApp dominerar Asien, Europa,  Afrika och Sydamerika. När det gäller målgrupper över 60 år så har Facebook Messenger generellt sett fler användare i den åldersgruppen än WhatsApp. Företag som har kommunikation via flera olika kanaler ökar chansen att få kontakt med sin målgrupp och dessutom få nöjdare kunder.

För att hitta vilka kanaler som funkar bäst för era målgrupper går det att göra undersökningar för att samla in data kring vilka kanaler som används frekvent av er målgrupp. Vi tror att företag som låter kunden välja kanal fritt kommer få ett klart försprång i dagens samhälle. Konsumenter är vana vid att kunna söka information och kommunicera fritt via de kanaler de föredrar, och att dra en målgrupps beteendemönster i allt för stora drag kan skapa friktion. Vissa kunder föredrar klassiska SMS eller mail, medan andra föredrar OTT-kanaler. Det är viktigt att se till era kunders behov och att alla känner sig sedda och nöjda. Ett enkelt sätt att säkerställa detta är att ni har ett brett utbud av kommunikationskanaler som kunderna får välja mellan.

 

Vi hjälper företag att öka sina chanser för en god kundrelation och genom att erbjuda allt fler kanaler hoppas vi att tillgodose kunders behov att kommunicera genom de kanaler de själva föredrar. Att skräddarsy kundupplevelsen utifrån kundens perspektiv ökar företag chansen att få en personlig dialog, och ett led i detta är att vi kommer erbjuda allt fler OTT-kanaler framöver, för att säkerställa att ni kan kommunicera där kunderna finns! Är du intresserad? Flera nyheter kommer till hösten.

 

Källor:

 

Kontakta oss

LINK Mobility är Europas ledande leverantör av mobilmeddelanden, digitala tjänster och intelligent dataanvändning.

Protected by reCAPTCHA.
Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Mer inspiration

Other sites