RCS – Så kan det nyttjas i din verksamhet

Så kan du nyttja RCS i din verksamhet - Hero Image
author
LINK Mobility AB2023-09-11

Rich Communication Services (RCS) gör det möjligt för dig att skapa personliga och skräddarsydda kundresor med engagerande innehåll som förbättrar hela kundupplevelsen. RCS förändrar hur kunder och företag interagerar med varandra och möjligheterna med RCS är många - med dess utvecklade funktioner kan du skapa oslagbart engagemang och oförglömliga upplevelser! RCS har flertalet use cases och kan användas inom din kundtjänst, för kampanjer, försäljning och mycket mer! 

Om du vill veta mer om RCS och hur du kan använda dig av kanalen i din verksamhet – läs vidare!  

En multimediaupplevelse i telefonen 

Med RCS kan du dra nytta av flertalet olika format och funktioner för att skapa en interaktiv och engagerande kunddialog. Kanalen möjliggör tvåvägskommunikation som gör att du kan finnas tillgänglig och ge support i realtid. Genom användning av bilder, videos, roterande karuseller, interaktiva svarsknappar och mycket mer kan du ta din kundkommunikation till en ny nivå!

RCS Use Cases - infographic

RCS gör det möjligt för företag att bygga multimediaupplevelser direkt i meddelandeinkorgen på androidtelefoner och skapar otroliga möjligheter för ökat kundengagemang. Med dess interaktiva multimediafunktioner är det möjligt att dela högupplösta foton och videor, lägga till möten i kalendrar, dela vägbeskrivningar, bläddra i karuseller med produkter och mycket mer. Med tjänsten är det lika enkelt att leverera innehållsrika meddelanden som det är att skicka ett vanligt SMS. Skapa underhållande och interaktiva kunddialoger och utnyttja kraften i kanalen för att erbjuda dina kunder oförglömliga kundupplevelser direkt i telefonen! 

Meddelanden som skickas via denna kanal skickas med verifierad avsändare, vilket skapar förtroende och gör att konversationen kan flyta på. LINKs RCS API kan enkelt integreras i dina befintliga system och för att säkerställa att du når hela din kunddatabas, även de mottagarna utan androidtelefon, finns fallbackalternativ för SMS/Rich SMS. 

RCS Use Cases - Så kan du nyttja kanalen

Användningsområdena för RCS är många och kanalen kan tillämpas oavsett bransch. Vi kommer här nedan presentera några exempel så att du kan hitta inspiration för hur du kan dra nytta av kanalen i din verksamhet. 

Effektivisera din kundtjänst med RCS

RCS ger dig möjligheten att chatta med dina kunder i realtid vilket gör att du kan finnas tillgänglig för snabb, enkel och effektiv kommunikation. Låt dina kunder ställa frågor, lägga beställningar eller ge feedback. Genom att använda dig av intelligenta autosvar och multimediainnehåll såsom länkar, bilder, kartor och svarsknappar kan du säkerställa att du erbjuder en omfattande och lättillgänglig support där slutanvändaren inte behöver ladda ner appar eller besöka en hemsida.

RCS Förenklar hanteringen av bokningar och biljetter  

Använd kanalen för att hantera kundbokningar, skicka mötesinbjudningar, påminnelser, nyheter, kampanjer och personliga erbjudanden. Med RCS kan du visualisera dina erbjudanden på ett tilltalande sätt och vägleda dina kunder under hela kundresan med tips om resor, hotell kommande evenemang etc. Addera bilder, videos, svarsknappar, QR-koder, kartor och vägbeskrivningar för att skapa en interaktiv och engagerande kundkommunikation. Gör det enkelt för dina kunder genom att erbjuda en enhetlig och underhållande kundupplevelse direkt i telefonen.

RCS Use Cases – Så kan det nyttjas i din verksamhet

RCS ökar deltagandet i lojalitetsprogram  

Utveckla dina kundrelationer och skapa lojalitet bland dina kunder. Genom att kommunicera i den kanal som konsumenterna föredrar kan du skapa förtroende och långsiktiga kundrelationer. Använd RCS för att registrera kunder i lojalitetsprogram och håll dem engagerade genom att skicka personliga erbjudanden och rabattkuponger. Ge dina kunder ett enkelt sätt att engagera sig och starta en konversation med dig för att förbättra tillfredsställelse och lojalitet.

RCS Use Cases – Så kan det nyttjas i din verksamhet_Lojalitetskort

Öka din försäljning med RCS

Ökat engagemang går hand i hand med ökad försäljning, därför lämpar sig RCS utmärkt för just detta ändamål. Använd kanalen för att skapa personliga och skräddarsydda erbjudanden och visa upp nya produkter baserat på individuella shoppingpreferenser. Påminn dina kunder om övergivna kundvagnar eller främja specifika produkter baserat på tidigare interaktioner med ditt företag. Shopping har aldrig varit enklare! 

RCS Use Case - detalj och e-handel

Har du frågor eller vill veta mer om RCS? Kontakta oss!