Digitala kuponger gav merförsäljning och ökad kundlojalitet
Blomsterlandet är en svensk butikskedja med 61 butiker från Malmö i syd till Luleå i norr. De erbjuder ett brett sortiment av såväl växter och tillbehör för hem och trädgård. I ett syfte att skapa mervärde för sina kunder och öka kundlojaliteten har de bett oss om hjälp för att skicka ut mobilkuponger till sina kunder. Kampanjen fungerar så att kunden fick ett SMS i sin mobil med en länk till mobilkupongen – den visade de sedan upp i kassan för att få ta del av erbjudandet.
Mobilkuponger fungerar för många typer av företag och bolag som vill öka försäljningen på ett kostnadseffektivt och miljövänligt sätt. Genom att skicka ut mobilkuponger direkt till kunders mobiltelefoner via SMS så ökar chansen att de nyttjar ert erbjudande, då det är enkelt att komma ihåg kupongen och lösa in den i butik. Dessutom blir det ännu enklare för företag att följa upp kampanjer och inlösta kuponger.
– Vi ger en bukett utan köpkrav, och det har verkligen uppskattats av våra medlemmar. När de ändå är i butik är det fler medlemmar som handlar annat, än medlemmar som endast hämtar sin bukett, meddelar Andrea Olsén, klubbansvarig på Blomsterlandet.
Blomsterlandet har skickat ut SMS till de kunder som fyllt år med ett erbjudande om att hämta ut en rosbukett i butik gratis. Butikspersonalen säger att kunderna uppskattar mobilkupongen och uppmärksamheten på sin födelsedag.
– Kuponglösningen känns nytt, och bryter av mot de mer traditionella kampanjutskicken i telefonen. Vi tycker det är ett trevligt sätt att via telefonen uppmärksamma våra medlemmar på jämna födelsedagar, och mellan 30-40 % väljer att lösa in sin present, avslutar hon.