Var noggrann med att lära känna era kunder och se vad som fungerar bäst för ert företag. Gör A/B-tester med mindre grupper för att se vilka tider SMS-utskicken levererar bäst och vilka budskap kunderna tilltalas av.
När ni satt en strategi för era utskick kan ni utforma och planlägga kampanjen. Planlägg gärna SMS-utskick för flera månader framåt men analysera datan efter varje utskick för att kunna finjustera nästkommande kampanjer. Om ni vill få inspiration inför framtida kampanjer kan ett årshjul – likt det nedan – hjälpa er att planera aktuella utskick!
Ansvar? Välj en person som ansvarar för alla marknadsföringsuppgifter, så att ni har en person som har överblick på kampanjerna för uppföljning, ändring osv.
Mål? Öka försäljningen, få in fler leads eller utöka kundklubben? Ett tydligt mål kommer hjälpa er finna rätt målgrupp och budskap.
Sätt KPI:er! Bestäm hur många köp, besök på hemsidan eller kundklubbsregistreringar som ska nås genom SMS-kampanjen. Inkludera alltid KPI:er i er marknadsföringsplan för att tydligt visa vad kampanjen genererar för företaget och jämför alltid resultatet mot en kontrollgrupp.
Budskap? Vill ni öka lojaliteten hos medlemmar eller kanske attrahera nya kunder med rätt erbjudande? Se till att det är personligt och relevant för er målgrupp.
Kontinuitet? En gång i månaden eller två gånger i veckan? Ni vill skicka ut rätt innehåll till rätt kund vid rätt tillfälle – analysera tidigare kampanjer och gör kundundersökningar för att lära känna era kunder.
Ett årshjul är ett taktiskt verktyg som tillsammans med marknadsplanen kan effektivisera och stötta SMS-kampanjer. Planera era SMS-kampanjer baserat på säsong, teman och årsdagar, exempelvis enligt vårt årshjul:
Läs mer om hur ni effektiviserar er mobilmarknadsföring här!