Pandemin innebär inte att Black Friday avbryts, men det betyder att vi måste ändra våra traditioner och beteenden för att göra dagen båda framgångsrik och säker. Kunder vill fortfarande få bra erbjudanden från deras favoritmärken, men de är också tveksamma kring Covid-situationen. Har ni koll på hur och vad ni vill marknadsföra inför årets Black Friday? Vi hjälper er!
Den goda nyheten är att det är möjligt att göra Black Friday Covid-säker, både för er och era kunder. Med SMS kan ni nå ut till era kunder vart de än är, oavsett uppkoppling, och ge dem en säker, trygg och enkel shoppingupplevelse – direkt i mobilen. Detta kan ske på olika sätt:
Använd notiser och SMS-meddelanden för era kunders och anställdas säkerhet detta år. Nedan får du tips på hur ni kan maximera era kampanjer under Black Friday ytterligare.
Använd bra verktyg för era kampanjer! Trycket är högt under hela Black Friday-veckan (‘Black Week’) och för att säkerställa att era kampanjer levereras i tid behövs både ett säkert system och en strukturerad plan. Inför Black Friday rekommenderar vi våra kunder att dela upp utskicken under den dagen, om möjligt, både för att stå ut i bruset och för att trafiken generellt sett är som högst klockan 9.
Använd Google Campaign URL Builder för att spåra era besökare. Lägg in kampanjernas landningssidor i verktyget och den genererar specifika URL:er baserat på källa, medium och kampanjnamn. På så sätt hittar ni enklare kampanjresultaten i Google Analytics och underlättar ert framtida analysarbete!
Satsa på multikanaler för era kampanjer. Säkerställ att så många som möjligt kan ta del av era erbjudanden genom segmentering. Precis som vi skrivit innan så har SMS en hög öppningsgrad och många generationer går att nås via mobilen, men vissa erbjudanden kan göra sig bäst på exempelvis sociala medier eller mail. Passar era erbjudanden bäst som digitala kuponger eller vill ni hellre driva trafik till hemsidan? Kan kunden ta del av erbjudandet och betala direkt i mobilen? Forskning visar att kunder som testat att betala med mobilen gärna gör det igen, eftersom det är snabbt och smidigt!
Se över era tidigare kampanjer, främst under högtider som Black Friday. Var det vissa mottagarlistor som gick bättre än andra? Vilka typer av erbjudanden gick bäst? Vi rekommenderar alltid att genomföra A/B-tester för att undersöka vilka formuleringar, erbjudanden och målgrupper som ger bäst kampanjresultat.
Vi har sagt det förr och säger det igen – gör er av med ‘bad data’. Har ni mottagarlistor med hårda studsar, se över dessa och se om ni kan uppdatera data eller rensa bort den helt. Ibland kan det bero på att kunder angett fel uppgifter, och det är viktigt att ge kunden en chans att komplettera! Passa på att redan nu skapa en kampanj där ni ber kunder om kompletterande uppgifter, kanske tillsammans med ett erbjudande om 10 % rabatt på nästa köp för att öka svarsfrekvensen?
Analysera trafik på er hemsida. Vilka landningssidor har genererat flest konverteringar? Vilka har lett till högst bounce rate? Ibland kan kampanjer få bra öppningsgrad och klick, men leda till få konverteringar, och enligt vår erfarenhet kan det då bero på landningssidan. Kanske är problemet att den inte är anpassad för mobiler – som ändå genererar mest Internettrafik 2019 – eller att den inte ger relevant information till kunden, vilket gör att köpresan avbryts.
Vi hjälper dagligen företag med direktkommunikation via mobilen. Med oss kan ni skicka rabattkuponger, aviseringar, bokningsbekräftelser, paketinformation och SMS-kampanjer. Vi har flera tjänster som förbättrar era chanser att nå ut till kunderna direkt – med vår SMS Gateway kan ni skicka ut information och aviseringar, LINK Conversations gör det möjligt för er att skapa en engagerande kunddialog och med LINK Coupon kan ni skicka ut rabattkuponger. Oavsett vad ni vill kommunicera så har vi tjänsterna för er.
Kontakta oss om ni vill få hjälp med SMS-utskick inför Black Friday!