Kontakta oss

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna! Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Kontakta oss
BLOG

Så kan banker nyttja SMS i sin kommunikation

10 november 2021
Share:

Hur behåller du kunder och säkerställer en enkel men samtidigt personlig kundkommunikation? Banksektorn står inför spännande utmaningar där digitalisering och förändrade kundkrav driver på utvecklingen. En personlig relation mellan företag och kund är idag ett krav för en framgångsrik tillväxt – och vi listar tipsen på hur du når dit.

För att skapa dessa upplevelser och för att förstärka kundrelationer är kommunikation A och O. Att kunna kommunicera med kunder i de kanaler som kunderna redan befinner sig är ett enkelt och effektivt sätt att anpassa sig efter kundernas förväntningar och behov. Vill ni nå nya kunder och framförallt nå ut till en yngre generation är detta en avgörande faktor. Idag besöker vi sällan fysiska kontor för att sköta våra bankärenden, därför blir även den digitala kommunikationen en viktig faktor i relationen till kunderna. Vi sköter de flesta bankärenden direkt i telefonen – så varför ska ni inte kommunicera med era kunder där också?

Transparent och snabb kundkommunikation

Hur kommunicerar ni med era kunder idag? Vi har sammanställt förslag på tjänster som vi tror att ni skulle ha användning för, för att utveckla er kommunikation till kund. Med hjälp av våra tjänster kan ni utveckla en kundcentrerad kommunikation och skapa relationer till nya kunder och utveckla er relation till befintliga kunder.

En kanal som SMS når ut och tas emot av mottagaren inom bara minuter är oslagbart, särskilt för kritisk information. Automatiska varningar om betalningar utomlands, stora utdrag, eller dylikt ökar tryggheten hos dina kunder. Vi erbjuder idag flera olika kanaler som banker kan använda för att nå ut snabbt, direkt och säkert.

Aviseringar

Informera era kunder genom att skicka aviseringar när uppdateringar i kundärenden, t.ex. låneavtal och ränteförändringar, finns tillgängliga genom er hemsida eller app. På så sätt får era kunder tillgång till informationen snabbt och enkelt. Öppningsgraden för SMS är högre jämfört med både mail och brev, dessutom är tiden för utskick kortare. Ni minskar även inkommande samtal med “onödiga” frågor om status på ärenden.

LINK_Bank_Aviseringar

Skapa mervärde

Skicka välkomstmeddelanden till nya kunder eller informera befintliga kunder om nya funktioner, produkter och tjänster. Använd exempelvis SMS- eller mejlutskick för att visa att ni är engagerade, uppskattar och är måna om era kunder. Informera om förmåner och andra tjänster just era kunder kan utnyttja. Genom att inkludera marketing automation i din kommunikationsstrategi kan du automatisera utskick baserat på kundbeteende, och därigenom få flera att exempelvis samla sina lån hos din bank.

LINK_Bank_mervärde

Undersökningar

Visa att ni är kundcentrerade och vill utvecklas utifrån kundernas behov och förväntningar med hjälp av kundundersökningar. Fråga hur kunderna upplever era tjänster och er support. Säkerställ att ni kommunicerar på rätt sätt och i rätt kanal. Fråga era kunder hur ni kan utvecklas och bli bättre.

LINK_Bank_Kundundersökning

Kundsupport

Att kunna kommunicera med era kunder genom dialog är viktigt när det kommer till kundsupport. Med LINK Conversations kan ni skapa värdefulla konversationer och erbjud era kunder tvåvägskommunikation via SMS. Genom dialog kan ni bli mer personliga med era kunder och låta kunderna kontakta er, vart som helt, när som helst.

Digitala betalningar

För att få inbetalningar i tid och minska antalet inkommande kundärenden gällande missade fakturor kan ni exempelvis använda vår mobilfaktura, som enkelt skickas ut automatiskt eller manuellt.

Att välja rätt kanal

Genom att erbjuda exempelvis SMS, RCS (Rich Communication Service), Google Business Messages eller WhatsApp som kommunikationskanal kan ni öka både kundlojalitet och kundengagemang. Kunder förväntar sig idag att deras banker är både tillgängliga och lyhörda. Med hjälp av enkla kommunikationslösningar kan ni bland annat erbjuda smidig och effektiv kundsupport, be om feedback, vara tillgängliga i de kanaler kunderna använder sig av och kommunicera i realtid, direkt i mobilen. Detta kommer även bidra till att ni kan ägna mer tid åt de aktiviteter som kräver mer engagemang och rådgivning. Genom att erbjuda era kunder en komplett digital kundresa kommer ert företag kunna spara tid och pengar, samtidigt som ni förenklar och förbättrar interaktionen med era kunder.

  • SMS – när ni vill nå ut snabbt med viktig (och kort) information
  • Mejl – vid kampanjer, personliga erbjudanden och längre information
  • RCS – när ni vill skräddarsy kampanjer eller skapa en personlig & automatisk kundupplevelse vid kundärendehantering
  • Google Business Message – när ni vill säkerställa en enkel kundsupport och minska antalet inkommande samtal och mejl
  • Mobilfaktura – för smidigare inbetalningar och minskat antal kundärenden

Ökad konkurrens

Konkurrensen inom banksektorn växer ständigt med nya fintech-bolag som tar sig in på marknaden. För att förbli konkurrenskraftig, för att upprätthålla långvariga och hållbara kundrelationer, krävs en välutvecklad kommunikationsstrategi. Liksom andra branscher behöver banker bli mer personliga i sin kommunikation och erbjuda individualiserade produkter och tjänster. Med hjälp av kommunikation och datainsikter går detta att uppnå, och lyckas ni med det kommer ni också få lojala och engagerade kunder.

Vill du veta mer eller har frågor kring hur ni kan förbättra kundkommunikationen? Hör av dig till oss.

 


Mer inspiration

Other sites