Kontakta oss

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna! Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Kontakta oss
BLOG

Så kan gym nyttja SMS-kommunikation

4 januari 2022
Share:

SMS-kommunikation har flera användningsområden för dig som driver eller arbetar på ett gym eller träningscenter. SMS kan bidra till att öka antalet medlemmar, öka merförsäljningen och driva utvecklingen av dina kundrelationer. I denna bloggartikel delar vi med oss av några tips på hur SMS-kommunikation kan bidra till aktivering av dina medlemmar och skapandet av långvariga relationer.

För att konvertera nya medlemmar, och inte minst för att lyckas behålla dem, är det viktigt att ha rätt kommunikationsstrategi – och där kan SMS-kommunikation hjälpa ditt gym. Med SMS kan du nå dina medlemmar vart som helst och när som helst. SMS har en öppningsgrad på 98% och 90% av alla SMS läses inom 3 minuter – helt klart oslagbara siffror när det kommer till att fånga dina gymmedlemmars uppmärksamhet. I en bransch som på många sätt kan kännas “flyktig”, där de flesta medlemmar sköter sig själva, blir den personliga kommunikationen extra viktig. Genom personlig kommunikation kan du på ett effektivt sätt anpassa dig efter dina medlemmars unika förväntningar och behov för att skapa långvariga kundrelationer.

Var personlig

Genom att lära känna dina medlemmar kan du var personlig i din kommunikation och skräddarsy varje unik medlems upplevelse. Konsumenter överlag vill idag att kundupplevelsen ska vara så enkel och smidig som möjligt, och detta går att uppnå så länge du vet vad dina kunder vill ha.

Anpassa din kommunikation utifrån vad dina medlemmar vill ha, hur ofta de tränar, när de tränar, hur de tränar och vad de har för mål med träningen. Segmentera dina utskick så att du når rätt medlem, i rätt tid, med rätt budskap. Med vårt verktyg Insight Dashboard kan du följa upp och analysera dina kampanjer och utskick för att du enklare ska kunna skräddarsy din kommunikation. Lyckas du med att rikta din kommunikation kommer du inte bara få nöjda och lojala kunder, utan din kommunikation kommer också bli mer kostnadseffektiv och din försäljning kommer öka när dina kunder får relevanta erbjudanden och information.

Aktivera dina medlemmar

Det händer ofta att vi går och köper ett gymkort men aldrig riktigt kommer igång med träningen ordentligt. Se därför till att kommunicera med dina medlemmar så att du kan driva aktiveringen av deras träning och få dem att komma tillbaka och hålla igång.

Genom att integrera ditt företags befintliga affärssystem med vår Gateway kan du skapa automatiska SMS-utskick där du själv bestämmer vilken typ av aktivitet som ska trigga en viss typ av meddelande. Detta kan till exempel ske genom personliga erbjudanden och uppmuntran. Förslagsvis kan du sätta upp individuella mål och utmaningar för att engagera och inspirera dina medlemmar. Addera gärna någon gåva eller erbjudande för att skapa ytterligare boost. Vi vet att många köper gym-kort under januari månad, så ytterligare ett tips är att följa upp med SMS-kommunikation de kommande månaderna för att öka aktiveringen.

SMS-kommunikation avisering gymAktivering gym


Påminnelser och information

Då vi alltid har telefonen nära till hands är SMS en utmärkt kanal när det kommer till att skicka påminnelser och information. Det kan vara allt från öppettider till påminnelser om inbokade gruppass, information om kommande pass, nyheter som sker på just deras gymanläggning eller påminnelser om försenade betalningar. Dyker det upp lediga platser till ett gruppass, se då till att skicka ut information om detta via SMS där dina medlemmar får informationen direkt och enkelt kan boka in sig på en gång.

SMS-påminnelse gym

Be om feedback

SMS är även en utmärkt kanal när det kommer till kundundersökningar och feedback. Visste du att SMS har en svarsfrekvens på 45%? Att be dina medlemmar om feedback om deras upplevelser kan ha stor inverkan på både kundlojalitet och framtida kundrelationer. Genom att skicka kundundersökningar eller be dina kunder lämna recensioner kan du dessutom få bra och användbar publicitet. På så sätt kommer du även få insikter om vad du gör bra och vad du kan göra annorlunda för att möta dina medlemmars behov. Ett tips är också att be om feedback från medlemmar som nyligen lämnat dig och passa på att ge dem ett erbjudande för att vinna tillbaka dem.

Kundundersökning

Intern kommunikation

SMS kan även vara en effektiv lösning för din interna kommunikation mellan personal och tränare. Du kanske till exempel snabbt behöver hitta en ersättare som kan hålla i ett gruppass. Då kan du snabbt och enkelt skicka ut ett massmeddelande med en förfrågan till alla dina instruktörer.

Den interna SMS-kommunikation kan även användas för att informera instruktörer om deras kommande pass, bland annat om hur många som anmält sig till passet eller eventuella ändringar. På så sätt kan du underlätta för dina anställda så att de håller sig uppdaterade och kan sköta sin planering på ett effektivare sätt.

internkommunikation

Har du fler frågor om hur vi kan hjälpa dig? Kontakta oss!


Mer inspiration

Other sites