Kontakta oss

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna! Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Kontakta oss
BLOG

Så kan resebranschen nyttja SMS i sin kommunikation

20 januari 2022
Share:

SMS är en utmärkt kommunikationskanal för dig som arbetar inom resebranschen. Oavsett om du arbetar på en resebyrå, ett flygbolag, eller som researrangör kan SMS-kommunikation bidra till ökat kundengagemang, ökad försäljning och stärkta kundrelationer. Med SMS kan du kommunicera med dina kunder i varje steg av kundresan och skapa en trygg, enkel och personlig kundupplevelse direkt i telefonen.

Varför SMS?

Mobiltelefonen kan användas till mycket när det kommer till resor och turism. Vi söker ofta runt på våra telefoner när vi planerar våra resor och har alltid telefonen nära tillhands när vi är på resande fot. För att få en enkel och smidig reseupplevelse samlar vi de flesta resedokumenten direkt i telefonen med allt från resplaner, boardingpass, bokningsbekräftelser och biljetter.

Även när vi besöker våra turistmål använder vi oss av telefonen för att kolla vägbeskrivningar, boka utflykter, restauranger och mycket mer. SMS är en oslagbar kommunikationskanal just för att vi alltid har telefonen tillgänglig och är redo att agera snabbt. Med tydliga call to actions kan du öka dina kunders engagemang, öka trafiken till din hemsida samt skapa fler försäljningsmöjligheter.

Ytterligare fördelar med SMS är att det inte krävs någon internetuppkoppling för att ta emot meddelandet. Du kan nå dina kunder när som helst, vart som helst vilket är fördelaktigt när dina kunder är på resa.

Vi kommer nedan gå igenom olika situationer där SMS kan användas av dig som arbetar inom resebranschen samt hur det kan bidra till ett ökat kundengagemang, ökad försäljning och stärkta kundrelationer.

SMS inom resebranschen

Vi kommer här nedan gå igenom olika situationer där SMS kan användas av dig som arbetar inom resebranschen samt hur det kan bidra till ett ökat kundengagemang, ökad försäljning och stärkta kundrelationer.

Kampanjer och erbjudanden

Skapa framgångsrika kampanjer med SMS! Visste du att SMS har en öppningsgrad på 98%? Genom att ha tydliga call to actions i din SMS-kampanjer kan du uppmärksamma om aktuella erbjudanden, skapa ett högt kundengagemang och driva trafik till din hemsida. För dig som arbetar inom resebranschen kan SMS nyttjas för att informera om allt från hotellerbjudanden, specialpaket till hyrbil- och restaurangrabatter. Med vårt webbaserade SMS-verktyg kan du enkelt och smidigt göra massutskick och nå dina kunder på bara några sekunder.

Genom att vara kort och koncis, med ett tydligt budskap, kan du fånga dina kunders uppmärksamhet. Lägg till en länk i SMS-kampanjen och gör det enkelt för dina kunder att gå vidare till dina erbjudanden. Glöm heller inte bort att vara personlig i din kommunikation – kunder tycker om att bli personligt bemötta. Se till att följa upp dina kampanjer så du kan optimera framtida utskick och få insikter om hur du kan anpassa rätt erbjudanden till rätt person.

Bokningsbekräftelser och påminnelser

SMS kan med fördel användas vid utskick av automatiska bokningsbekräftelser och påminnelser. Dels gör du det enkelt för dina kunder när de får en bekräftelse som de alltid kan ha nära till hands. Levererar du snabba bekräftelser kommer dina kunder känna sig både nöjda och trygga med att boka med just dig. För att skapa en smidig och automatiserad kundkommunikation kan du integrera vår Gateway med ert befintliga affärssystem.

Då SMS både öppnas snabbare och oftare än till exempel e-post är SMS en effektiv kanal när det kommer till påminnelser. När du skickar en påminnelse vill du fånga dina kunders uppmärksamhet snabbt vilket är en av fördelarna med SMS. Det kan vara påminnelser om obetalda fakturor, kommande avgångar och resor eller uppmaning om att kunden kan använda online check-in.

Merförsäljning

Hjälp dina kunder och skapa en oförglömlig kundupplevelse genom att kommunicera under hela kundresan. När en bokning genomförts finns det flertalet möjligheter för merförsäljning. Med vårt verktyg för tvåvägskommunikation kan du skapa en personlig dialog och anpassa dig utefter dina kunders unika behov. Har en kund bokat en utlandsresa, följ upp med ett SMS där du frågar om de behöver hjälp med något mer inför resan till exempel boka transfer, utflykt, restaurang eller hyra bil. Det kan egentligen vara vad som helst, men poängen är att skapa mervärde för dina kunder och göra kundresan så enkel som möjligt. På så sätt kan du säkerställa att de kommer tillbaka för att boka nästa resa med dig.

Tidskritisk information

Att kunna nå dina kunder snabbt och på ett tillförlitligt sätt blir av stor vikt när det kommer till tidskritisk information så som förseningar, inställda flyg, trafikförhållanden och andra typer av tillbud. 90% av SMS läses inom 3 minuter, du når alltså dina kunder snabbt och riskerar heller inte att ditt meddelande hamnar i en skräpkorg eller försvinner i mängden.

Att få meddelanden om förseningar eller avbrott kan i sig få en negativ reaktion hos mottagaren. Men om du är snabb med att uppdatera dina resenärer kan du skapa en bättre upplevelse och dessutom kan du minska antalet inkommande telefonsamtal till din kundtjänst.

Kundundersökningar

Har du problem med deltagarantalet i kunderundersökningar? Använd dig av SMS och förbättra svarsfrekvensen! SMS har nämligen en svarsfrekvens på 45% vilket är betydlig högre än andra kommunikationskanaler så som e-post. När en bokning är genomförd kan du skicka ett SMS där du önskar en trevlig resa tillsammans med en uppmaning att kunden gärna får dela med sig av sin bokningsupplevelse.

Att få feedback från dina kunder är alltid värdefullt och kan bidra till bra recensioner, insikter om förbättringspotential och framförallt till utvecklingen av framtida kundrelationer.

Är du redo att komma igång med din SMS-kommunikation? Kontakta oss!


Mer inspiration

Other sites