Halvvägs in i januari och ni har säkerligen satt upp en marknadsstrategi inför året – men har ni koll på viktiga datum som kan boosta era kampanjer ytterligare? Vi ger er fem tydliga tips samt en kalender som hjälper er inför årets kampanjer.
Den viktigaste grunden för alla era kampanjer är att ni har som mål att kampanjen ger ett värde för mottagaren. Att möta deras intressen och behov. Till varje pris bör ni undvika att skicka slumpmässiga och irrelevanta meddelanden till era kunder.
Att skicka ut kampanjer via SMS är ett effektivt sätt att nå en stor mängd konsumenter och samtidigt stärka kundrelationen. Däremot är det viktigt att ge era kunder valmöjligheten att välja vilka kanaler de föredrar – allt för att förbättra kundens upplevelse. Som vi nämnt tidigare så lämpar sig vissa typer av utskick för både SMS och mail – främst när ni vill få in mottagaren till en specifik landningssida. Har ni däremot mycket information som ska få plats i utskicket – exempelvis ett nyhetsbrev, information kring en produkt eller dylikt – kan ett mailutskick lämpa sig bäst.
Se alltid till att era kampanjer endast riktas mot de kunder som gett sitt samtycke till kommunikation i den kanalen ni använder. Och därutöver så måste ni även ge mottagaren möjligheten att alltid ta tillbaka sitt samtycke, och likaså valet att uppdatera deras personliga data, hela tiden.
Att skicka meddelanden, oavsett om det är mail, SMS eller brev, till konsumenter som inte har gett samtycke för att motta meddelanden kommer att ha en negativ inverkan på ett varumärkes image, och kan också resultera i juridiska konsekvenser!
Att ge mottagare intressant innehåll sporrar engagemang. Det låter dig minska antalet personer som inte är nöjda med att ta emot ett sådant meddelande till ett minimum. Inriktning, dvs att anpassa informationen till mottagarens profil, är en av de grundläggande faktorerna som direkt påverkar både kampanjens effektivitet och ett långsiktigt relationsbyggande.
Om ert meddelande upplevs som opersonligt eller irrelevant så finns risken att ni så småningom uppfattas som SPAM av era mottagare.
Innan du skickar ut er kampanj bör du fråga dig själv; vilken känsla tror du att era mottagare kommer få av meddelandet? Kom ihåg – SMS mottas nästan direkt, så ha tidpunkt samt förväntad trafik i åtanke! Ett exempel är Black Friday – där några av de bästa kampanjerna skickades ut någon dag innan för att stå ut i bruset.
Generellt sett avråder vi våra kunder från att göra ett SMS-utskick tidigt på morgonen eller sent på kvällen – främst då mottagarna kan uppleva detta som störande i en annars privat och lugn tid på dygnet. Däremot finns det alltid undantag – har ni en kollektion som släpps vid midnatt så kan ett SMS med en kampanjkod samma kväll vara en utmärkt idé!
Om meddelanden skickas för ofta eller under tidpunkter som stör mottagaren mer än bidrar så ökar risken att allt fler inte vill motta sådana typer av meddelanden av er längre.
När ett meddelande mottas bör det alltid vara tydligt vem som är avsändare och meddelandes syfte. En kampanj får inte lura en mottagare genom att exempelvis lova rabatter som inte stämmer. I vissa länder är falsk marknadsföring olaglig, så var försiktig med vad som står i era kampanjer.
De bästa kampanjerna introducerar oftast direkt fördelarna i meddelandet. Efter att mottagaren har läst meddelandet ska uppfattningen vara att det är ett personligt erbjudande riktat till dem specifikt.
Motivera varför mottagaren fått ta del av det exklusiva erbjudanden, exempelvis som tack för en medlemsregistrering, ett köp eller medverkan i en tävling.
Ladda ner vår kalender för 2020!