Kontakta oss

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna! Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.
Kontakta oss

Så skickar du SMS – en guide för nybörjare

1 april 2020
Share:

Har du övervägt SMS för marknadsföring och kommunikation, men är osäker på hur du ska börja? SMS är en av de mest populära kanalerna för kommunikation i världen, med en öppningsgrad på 98%. Dessutom läses 90% av alla SMS inom 3 minuter vilket innebär att kanalen är extra effektiv för kritisk och viktig information som ska nå ut snabbt.

Nedanför finner du en kort beskrivning på hur du kan använda SMS som en ny kommunikationskanal. Har du redan nu frågor? Maila oss!

 

Hur börjar jag skicka SMS till mina kunder?

Det finns olika sätt du kan påbörja SMS-utskick till dina kunder. Vi har flera olika tjänster för skapa engagemang och kommunicera snabbt, enkelt och effektivt med global räckvidd. Våra system stödjer både envägs- och tvåvägskommunikation som du enkelt kan skapa. Här kommer fem enkla steg att tänka på när ni sätter igång med SMS-kommunikation:

  1. Identifiera syftet med varje meddelande

Varför vill ni skicka ut meddelandet? Är det för att marknadsföra en ny kampanj, påminna en kund om en obetald faktura eller för att skicka ut viktig information? Vid SMS-utskick är det extra viktigt att vara tydlig och koncis i meddelandet.

  1. Tänk på tonaliteten

Trots att meddelanden ofta är korta i SMS så är det viktigt att er formulering både passar överens med ert varumärkes tone of voice och att målgruppen kommer förstå ert budskap. Ett effektivt sätt att hålla nere tecken är att ni länkar in till en mobilanpassad landningssida för mer information.

  1. A/B-testa

Om ni vill se hur en kampanj levererar bäst beroende på tonalitet, uttryck, erbjudande osv. så kan ni dela upp er mottagarlista i två, och se vilken version som ger bäst resultat.

  1. Segmentering

Se alltid till att ni har en uppdaterad mottagarlista som ska motta ert meddelande. Det är viktigt att rätt målgrupp mottar ert viktiga meddelande, erbjudande eller påminnelse. Med en svag segmentering kan det leda till att mottagare avanmäler sig från framtida utskick från ert företag.

  1. Tänk på tiden

Fördelen med SMS är främst att det når mottagare snabbt, och därför är det extra viktigt att ni väljer rätt tidpunkt för utskicket. Få uppskattar att få en kampanj eller påminnelse sent på kvällen, då det kan uppfattas som varumärket eller företaget stör.

 

Hur kan jag använda SMS för olika typer av kommunikationssyften?

LINK SMS Gateway

Med hjälp av SMS-meddelanden, som är världens snabbaste kommunikationsväg (oberoende av operatör, typ av mobiltelefon eller nätverkstillhörighet) ger vi dig möjlighet att integrera snabba och stabila SMS-lösningar med era befintliga system, som exempelvis CRM-, mail- och interna IT-system.

LINK SMS Web

Engagera era kunder och anställda genom meddelanden direkt i mobilen. Vårt webbaserade verktyg för SMS-utskick är utvecklat för företag och organisationer som önskar utveckla sin kommunikation och marknadsföring. Denna tjänst passar extra bra för företag och organisationer som vill skapa utskick i samband med den rådande situationen. Ladda upp en mottagarlista och skapa utskicket direkt i webbgränssnittet för en snabb och effektiv kommunikation.

LINK Collect

Med LINK Collect kan du enkelt generera leads och samla  in specifik information till din kunddata, såsom kontakt- och personuppgifter. Detta inkluderar samtycke, evenemangsinbjudningar och olika typer av undersökningar. Du kan även öka antalet registreringar och svar med hjälp av belöningar, funktion för att tipsa vänner och andra integrerade funktioner t.ex. LINK Coupon.

LINK Coupon

Minska kostnaderna och öka intäkterna med hjälp av mobila rabattkuponger som effektivt lockar köpare. Med LINK Coupon kan du belöna trogna kunder direkt och få fler besökare till butiken genom att skicka digitala kuponger. Varken tekniska förkunskaper eller integration behövs. Du kan skicka och följa kupongerna eller biljetterna direkt med hjälp av vårt användarvänliga verktyg för att bygga kuponger.

LINK Conversations

LINK Conversations hjälper dig att nå fler kunder och prospekt just där de befinner sig. Skicka SMS till kunder och skapa engagerande konversationer som förenklar kunddialogen och berikar er kundkommunikation genom kundanpassning av kanaler, innehåll och meddelande. Med Conversations kan ni bygga flöden med fördefinierade svarsalternativ för att underlätta kundkommunikationen och öka ROI.

LINK Mobile Invoice

Skicka en mobilfaktura direkt till kunden via SMS! Vår tjänst LINK Mobile Invoice erbjuder er en rad olika betalningssätt i ett samlat gränssnitt. Ta betalt ännu enklare genom att skicka en mobilfaktura via SMS och använd lösningen för alla typer av betalningar, till exempel evenemang, betalning på anmodan, försenade betalningar samt debitering av digitala tjänster och innehåll.

 

Med den rådande situationen i samhället så har vi märkt att fler företag, organisationer och kommuner väljer att kommunicera via SMS för att upplysa deras mottagare om relevant information. Är ni i sådant behov? Kontakta oss så hjälper vi till.

Kontakta oss

LINK Mobility är Europas ledande leverantör av mobilmeddelanden, digitala tjänster och intelligent dataanvändning.

Protected by reCAPTCHA.
Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Mer inspiration

Other sites