Kontakta oss

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna! Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Kontakta oss
BLOG

Säkerställ er kundlojalitet med SMS-kommunikation

20 december 2021
Share:

Att konvertera nya kunder är en av de största utmaningarna alla företag står inför varje dag. Genom att kombinera sälj- och marknadsaktiviteter arbetar företag för att utöka sin kundbas. Men det är också viktigt att komma ihåg att det kostar mer att rekrytera nya kunder än vad det gör att utveckla nuvarande kundrelationer – så vad gör du för att säkerställa att varje ny konvertering omvandlas till en långvarig relation? I den här artikeln ger vi tips på hur du kan skapa kundlojalitet med SMS-kommunikation.

The Loyalty Loop

När konkurrensen ökar och kundresan blir allt mer digital blir även kundlojalitet viktigare. The Loyalty Loop är ett koncept som hjälper dig att optimera och påskynda processen att omvandla en ny konverterad kund till en lojal kund.

Kunder har idag högre förväntningar på varumärken och nöjer sig inte längre bara med bra produkter och tjänster utan söker efter långvariga relationer och enkla kundupplevelser. Det är därför viktigt att du anpassar dig och ser till att du fångar in dina kunder och säkerställer att de hamnar i just din lojalitetsloop. Att rikta en del av din marknadsstrategi mot nuvarande kunder kommer bidra till en sund kundbas. Lyckas du få in nya konverterade kunder i loopen kommer de komma tillbaka utan att behöva överväga och utvärdera andra alternativ, du kommer istället förbli det självklara valet.

I lojalitetsloopen tillkommer tre steg i kundresan efter att en kund har övervägt, utvärderat och slutligen genomfört sitt första köp och dessa är: enjoy, advocate och bond.

Enjoy

Det första steget, enjoy, är ögonblicket då kunden utvärderar sin upplevelse utifrån sina förväntningar. Ju mer du matchar förväntningar, eller till och med överträffar dem, desto mer positiv inverkan på lojalitetsbyggandet kommer du att få.

Advocate

Har du lyckats med det första steget kommer kunden gå vidare in i fas två och bli en förespråkare av ditt varumärke. Vid det här stadiet är kunden så pass nöjd att de pratar om ditt varumärke och rekommenderar det till vänner, familj och eventuellt sina följare.

Bond

Har kunden haft en positiv upplevelse genom de tidigare stegen kommer kunden slutligen vilja skapa en långvarig relation till dig. Lyckas du med alla dessa tre steg är det längre inget tvivel om att kunderna kommer komma tillbaka, de kommer vilja upprepa upplevelsen just hos ditt varumärke och kommer inte överväga någon annan.

Utveckla kundlojalitet med SMS-kommunikation

Nedan går vi igenom några tips på hur vad du kan göra för att utveckla dina kundrelationer och öka kundlojalitet med SMS-kommunikation. Vår SMS Gateway kan integreras direkt i ditt befintliga affärssystem för att automatisera och effektivisera din kundkommunikation. SMS är inte bara en kanal som är önskvärd av konsumenter, SMS kan på ett enkelt och effektivt sätt bidra till att underlätta vardagen både för ditt företag och dina kunder.

Att använda sig av den här strategin i din marknadsföring kommer effektivisera vägen till kundlojalitet och återkommande köp, bidra till starkare kundrelationer, skapa varumärkesambassadörer samtidigt som du gör hela förvärvsprocessen mer kostnadseffektiv.

1. Lär känna dina kunder

Att skapa en personlig relation till dina kunder är en av grundstenarna för att skapa kundlojalitet. Det går inte att skapa långvariga relationer utan att veta vad dina kunder förväntar sig från dig och ditt företag. Genom att analysera dina kunders köpbeteende och aktiviteter kan du få bättre koll på vad de har för drivkrafter och vad dina produkter eller tjänster gör för dem. Med vår Insight Dashboard kan du spåra dina kunders aktiviteter i realtid och följa upp dina kampanjer och utskick för att på bästa sätt kunna anpassa kundresan efter dina kunders individuella behov.

2. Anpassa din kommunikation

När du har en förståelse för vad som driver och påverkar dina kunders köpbeslut kan du börja designa din lojalitetsloop. Ett tips är att använda dig av Content Marketing, det vill säga att du erbjuder dina kunder mervärde genom relevant innehåll. Det kan vara allt från att beskriva hur produkter fungerar, hur de kan användas och tipsa om andra relaterade produkter. På så sätt skapar du förutsättningar för att vara “top of mind” även efter genomfört köp vilket ökar chanserna till återkommande köp. Se till att kommunicera med kunderna utifrån deras tidigare köpbeteenden och aktiviteter – var personlig.

Kundlojalitet med SMS-kommunikation

3. Fortsätt kommunicera efter genomfört köp

En av de viktigaste faserna i en kundresa, när det kommer till kundlojalitet, är efter genomfört köp. Lyckas du med att erbjuda en oförglömlig upplevelse efter köp så kommer kunden med största sannolikhet komma tillbaka. Se därför till att fortsätta kommunicera med dina kunder och gör leveransupplevelsen och mottagandet av produkten eller tjänsten så bra som möjligt.

Det kan till exempel ske genom att hålla dina kunder uppdaterade i varje steg leveransprocessen. Skicka automatiserade SMS när ordern lagts, när paketet är på väg med möjlighet till spårning samt när paketet är levererat. Se till att följa upp dina kunder direkt efter ett genomfört köp när kunden fortfarande är i “honey moon”-fasen och allt fortfarande känns spännande och nytt. Följ gärna upp med ett personligt erbjudande eller annan information som kan vara relevant för kunden.

SMS-leveransKundlojalitet med SMS-kommunikation e-handel

4. Be om dina kunders åsikter

Dina kunder vill bli hörda och dela med sig av sina åsikter på ett enkelt sätt. Att inte uppmuntra dina kunder att dela med sig av sina upplevelser innebär inte bara att du missar möjligheter till bra publicitet, utan bristen på den typ av interaktion kan också skada den långsiktiga relationen. Det är därför viktigt att du uppmuntrar dina kunder att lämna recensioner eller ge feedback. På så sätt kommer du även få insekter om din strategi faktiskt fungerar och vad du kan göra annorlunda.

Skicka ett SMS och be kunden svara på några korta frågor om upplevelsen. SMS har en svarsfrekvens på 45% och dessutom når du kunden på en gång! Du skapar möjlighet till att få värdefull feedback, bra recensioner samtidigt som du bygger och utvecklar dina kundrelationer.

SMS-underöskning

5. Visa uppskattning med personliga erbjudanden

Kommunikation har en stor påverkan när det kommer till att utveckla kundlojalitet, men det finns även andra knep att ta till. Du kan bland annat visa dina kunder uppskattning genom tävlingar, gåvor och personliga erbjudanden. Anpassa specialerbjudanden och bygg lojalitetsprogram utifrån vart i kundresan eller loopen personen är. Du kan själv välja vilken typ av aktivitet eller vilket steg i kundresan som ska trigga en belöning för att du på bästa sätt ska kunna bygga kundlojalitet. Men viktigast av allt – få dem att känna sig speciella, uppskattade och visa att de får en exklusiv uppmärksamhet som andra inte får.

SMS-kommunicera

Vill du ha fler tips på hur du kan driva kundlojalitet med SMS-kommunikation? Kontakta oss!


Mer inspiration

Other sites