Kontakta oss

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna! Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Kontakta oss
BLOG

Samla opt-in för att kommunicera via WhatsApp Business API

29 mars 2022
Share:

Har du funderat på att kommunicera med dina kunder via WhatsApp? Ta del av våra tips för att komma igång! Det finns många anledningar till att inkludera WhatsApp som en kanal för din kundkommunikation. Appens popularitet bland konsumenter är enorm – över 2 miljarder människor använder sig av appen idag. Kanalens flexibilitet och effektivitet gör den till en oslagbar kommunikationskanal som du inte vill vara utan. Men innan du börjar kommunicera med dina kunder är det viktigt att du samlar opt-in för WhatsApp. Det vill säga, du behöver be om dina kunders samtycke, även om de redan accepterat kommunikation från dig via en annan kanal såsom e-post eller SMS. Det finns flera sätt att be om samtycke på, både på och utanför WhatsApp. Vi kommer här nedan lista tips på hur du kan gå tillväga.

Om WhatsApp Business API Messaging

WhatsApp är den populäraste kanalen över hela världen med dess 2 miljarder användare. Även i Sverige växer populariteten för appen – vad gäller daglig användning var WhatsApp den tredje mest använda kommunikationstjänsten i Sverige under 2021. WhatsApp Business API har stor flexibilitet och stöder alla typer av meddelanden, inklusive tvåvägskommunikation, men för att initiera ett WhatsApp-meddelande till en person måste du, i förhand, få tillåtelse. Det innebär att du behöver en bekräftelse på att mottagaren vill ta emot framtida meddelanden från dig via WhatsApp. Först och främst måste nedanstående krav efterföljas i samband med opt-in:

  • Det måste tydligt framgå att personen ifråga accepterar att ta emot meddelande från ditt företag via WhatsApp
  • Ditt företagsnamn måste tydligt framgå i anknytning till opt-in tillfället
  • Ditt företag måste följa tillämplig lag

Också värt att nämna är att opt-in för WhatsApp enbart krävs när det är du som initierar konversationen. Om en kund initierar en konversation med dig via WhatsApp betraktas det som att kunden gett sitt medgivande. Du behöver dock be om medgivande för att du ska kunna kontakta kunden i framtiden. Mer om det senare i texten. Viktigt att komma ihåg är att det är ditt ansvar att se till att opt-in processen är på plats och används på rätt sätt.

Så ansluter du kunder och samlar opt-in för WhatsApp

Det finns flera sätt du kan uppmärksamma dina kunder om att de kan kommunicera med dig via WhatsApp. Först och främst är det bra om du vet var dina kunder finns och vilken kanal de använder sig utav idag. Implementera därefter den insamlingsmetod som är mest relevant för din målgrupp och framför allt, se till att processen är enkel och bekväm för dina kunder.

Du kan samla samtycke för WhatsApp antingen i WhatsApp (kundinitierad chatt) eller utanför WhatsApp (t.ex. via en tredje parts kanal). Här nedan listat några olika metoder du kan använda för att samla opt-ins.

Kundinitierad-chatt

Om en slutanvändare kontaktar dig via WhatsApp har du 24 timmar på dig från det senaste meddelandet att samla in opt-in direkt i WhatsApp-chatten. I samband med att du frågar om samtycke förklarar du vilka typer av meddelanden kunden kan få i framtiden. Mottagare kan där och då bekräfta eller neka förfrågan.

WhatsApp opt-in

Tredjepartskanaler

Bjud in dina kunder till WhatsApp, och be om samtycke, genom att använda de kanaler du redan kommunicerar via. Skicka till exempel ett SMS med länk till din WhatsApp-sida och en länk där mottagaren kan ta del av mer information om vad det innebär att acceptera kommunikation via WhatsApp.

WhatsApp Opt-in QR

QR-kod

Skapa en QR-kod och lägg till den i dina annonser, i sociala medier, på din webbplats eller i tryckt media. Det enda mottagaren behöver göra då är att använda sig av sin mobilkamera. När kunden öppnat länken via QR-koden kan de kontakta dig via WhatsApp. Därefter kan du, som beskrevs tidigare, skicka en förfrågan om samtycke för framtida kommunikation via WhatsApp.

Hemsida

Inkludera ditt WhatsApp-nummer bland din kontaktinformation på din hemsida. På så sätt kan dina slutanvändare kontakta dig och du har därefter 24 timmar på dig att be om samtycke genom WhatsApp. Du kan även använda dig av ett popup-fönster eller en specifik ”WhatsApp-kontakta oss”-knapp på din hemsida. Be kunderna att signa upp sig eller skapa en dedikerad landningssida där kunderna kan fylla i all nödvändig opt-in-information. Lägg till en QR-kod på webbplatsen som vidarebefordrar kunden till en sida med mer information om hur de kan kontakta dig eller där de på en gång kan välja att ge sitt samtycke för kommunikation via WhatsApp.

WhatsApp Opt-in hemsida

E-postsignatur

Använd WhatsApp-numret, webbadressen eller QR-koden i din e-postsignatur för att påminna kunderna om att de, utöver telefon och e-post, kan nå dig via WhatsApp. När de sedan valt att kontakta dig kan du skicka en förfrågan om att ta emot framtida WhatsApp-meddelanden från dig.

Uppmuntra dina anställda att använda wa.me-länkar i sina e-postsignaturer. wa.me-länkar är korta webbadresser som omedelbart öppnar en WhatsApp-konversation med ditt företag från till exempel e-post, SMS, appar och mer.

För att skapa din egen länk, använd: https://wa.me/ följt av ditt fullständiga företagstelefonnummer i internationellt format (dvs. Om ditt internationella telefonnummer är +46 79 12 34 567, kommer din länk att se ut så här: wa.me /46791234567). Utelämna eventuella extra nollor, parenteser, mellanslag, bindestreck eller plustecken när du lägger till telefonnumret i internationellt format.

Annonser

Skapa annonser som länkar till WhatsApp från sociala medier som Facebook och Instagram. När en person interagerar med din annons på Facebook eller Instagram kommer en konversation med ditt företag omedelbart att öppnas i WhatsApp. På så sätt kommer du kunna skicka en förfrågan om hen vill ha framtida kommunikation via WhatsApp. Annonser som länkar till WhatsApp ger ditt företag ett snabbt och bekvämt sätt att svara på frågor, driva transaktioner och erbjuda support.

Offline

Placera QR-koder, telefonnummer och relevant information på produktpaket, boardingkort, leveranspaket eller annat reklammaterial för att informera kunderna om att du är tillgänglig för kundsupport via WhatsApp. Dessa unika kontaktpunkter kommer att fånga kundernas uppmärksamhet, vilket gör dem mer benägna att vilja delta.

Ytterligare tips för att skapa en högkvalitativ opt-in-upplevelse

WhatsApp är ett bra sätt att kommunicera med dina kunder. Du kan bland annat skicka notiser, information och bistå med kundtjänst. När du kommunicerar med dina slutanvändare om möjligheterna med WhatsApp, se då till att de förstår värdet av WhatsApp!

Några slutgiltiga tips som du kan nyttja för att skapa en bättre upplevelse för dina kunder:

  • Tillåt dina slutanvändare att själva kunna välja vilken typ av meddelande de vill ta emot från dig
  • Erbjud tydliga instruktioner för hur dina mottagare kan välja bort att ta emot en viss typ av meddelandekategori
  • Se till att dina opt-in- och opt-out-flöden är tydliga och intuitiva för användarna
  • Undvik att skicka meddelanden till dina kunder för ofta
  • Kommunicera tydligt värdet i att få information och uppdateringar från dig via WhatsApp

Har du fler frågor om hur du samlar opt-in för WhatsApp eller är du intresserad av att komma igång med din kommunikation via WhatsApp? Kontakta oss!


Mer inspiration

Other sites