Kontakta oss

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna! Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Kontakta oss
BLOG

Skicka kärlek och maximera din försäljning under alla hjärtans dag

31 januari 2022
Share:

Alla hjärtans dag är en dag vi vill visa uppskattning och ge kärlek till dem vi tycker om allra mest. Inför den här dagen handlar vi presenter från blommor, choklad, parfymer till hotellnätter och restaurangbesök. Det är helt enkelt en tid där vi vill lyxa till det och skämma bort våra nära och kära, men kanske även oss själva. Alla hjärtans dag kan vara den viktigaste försäljningsdagen under hela februari månad, så se till att ha din strategi på plats!

Det finns alla anledningar för dig att engagera dig i den här dagen för att generera försäljning, men framförallt är det en möjlighet att överösa dina kunder med kärlek och visa din uppskattning till dem! Vi kommer därför visa dig uppskattning genom att leverera några tips i förväg för att du ska lyckas med din alla hjärtans dag-kampanj!

Alla hjärtans dag-kampanj – vart ska jag kommunicera?

Den genomsnittliga alla hjärtansdag-firaren spenderar 500 kronor och för handeln innebär det en försäljning på 750 miljoner kronor. Majoriteten av dem som uppmärksammar alla hjärtans dag är i ålder 18–25, och vart når man dom? Jo, i mobiltelefonen!

Alla hjärtans dag är ett tillfälle för dig att skapa en tidsbegränsad kampanj och då finns det inget som passar bättre än en SMS-kampanj som fångar kundens uppmärksamhet inom bara några minuter! Mer än 50% av alla köp inför alla hjärtans dag sker via mobiltelefonen – SMS är helt enkelt den optimala kanalen för din alla hjärtans dag-kampanj.

Alla hjärtans dag-kampanj – hur ska jag kommunicera?

Alla hjärtans dag är en dag där vi visar kärlek till varandra så när du planerar din kampanj, ditt innehåll och ditt erbjudande är det viktigt att du utrycker dig på ett sätt som kopplar till din målgrupps känslor. Erbjud kuponger eller rabattkoder på utvalda produkter och tjänster som är typiska för dagen. Kom ihåg att det inte bara är blommor och choklad som säljs längre, utan även elektronikprylar, skönhetsprodukter, resor, hotellnätter, restaurangbesök och mycket mer.

Tidsbegränsade kampanjer gör sig bäst om du uttrycker ett brådskande, det vill säga var tydlig med hur länge erbjudandet gäller och markera att det är ett exklusivt erbjudande som gäller under en viss period. Glöm heller inte bort att vara tydlig med hur kunden går till väga för att ta del av erbjudandet.

SMS-alla hjärtans dag

Visa dina kunder uppskattning

Passa även på att visa dina kunder uppskattning genom personliga hälsningar och varför inte erbjuda en exklusiv gåva till dina allra lojalaste kunder? Påminn dina kunder att detta även är en dag där de kan uppvakta sig själva.

Gör anpassade presentförpackningar med personliga och handskrivna meddelanden. Uttryck din tacksamhet i din SMS-kampanj och förmedla att detta är en alla hjärtans dag present från dig till dem. Det finns många sätt att visa dina kunder extra uppskattning och det behöver inte vara speciellt avancerat. Små gester kan skapa stora skillnader och vara avgörande för varför dem väljer att handla hos just dig.

SMS_Alla hjärtans dag

Referral marketing

Alla hjärtans dag är även ett utmärkt tillfälle att använda sig av referral marketing, det vill säga uppmuntra dina kunder att rekommendera dina tjänster och produkter till andra. I utbyte mot att en kund rekommenderar ditt företag till en vän kan du erbjuda varsin rabattkod i gengäld – dubbel kärlek, dubbel vinst.

Det finns även andra kreativ knep du kan ta till för att nå ut under denna dag. Till exempel kan du använda dig av kuponger som dina kunder kan skicka vidare som en perent till en vän, partner eller familjemedlem. Ett enkelt och kul sätt att visa uppskattning till sin omgivning.

SMS_Alla hjärtans dag

Tips inför kommande helgdagar och temadagar

Var förberedd inför likande helgdagar och temadagar som sker under året och börja planera din kampanj i tid. Kolla upp de högtider och temadagar som passar in på just din verksamhet, produkt eller tjänst. Flera av de tips som du tagit del av här går även att applicera på dagar så som morsdag, farsdag, alla vänners dag, kanelbullensdag, kalendern innehåller en dag för det mesta!


Mer inspiration

Other sites