Kontakta oss

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna! Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.
Kontakta oss

SMS-kommunikation för energibolag

6 maj 2020
Share:

Det händer mycket inom energibranschen och kunders krav ökar. Nya aktörer, digitalisering och krav på förnyelsebar energi sätter mer press på energibolag än tidigare och kommunikationen utgör en viktig faktor för att bibehålla och utveckla kundrelationen.

 

Enligt Svenskt Kvalitetsindex ökade kundnöjdheten lite 2019 jämfört med tidigare år. Med hög kundnöjdhet får ni ett starkt varumärke som driver merförsäljning. En stark kundrelation är ett måste för att företag ska kunna överleva, och digitaliseringen har påverkat konsumenters krav på företagen. En god relation med ett varumärke kan i många fall väga mer än en låg prissättning.

Utveckla kundrelationen

Vi ser att många energibolag fokuserar på att skicka ut fakturor, men det finns andra typer av kommunikationer som skapar mervärde för era kunder och som är viktiga att fokusera på. Vi har hjälpt bolag att utveckla deras kundkommunikation genom att kommunicera mer frekvent i flera olika kanaler.

Vi kan stolt meddela att en av de energibolag som presterat bäst i SKIs undersökning är en kund till oss, Skellefteå Kraft. Vi har hjälpt dem att utveckla deras kundkommunikation och hjälper dem idag med SMS-utskick och mobilfakturor. Såhär beskriver Sanna Lundström, avdelningschef från Skellefteå Kraft, deras process;

– Vi är otroligt glada och stolta att få dessa utmärkelser, det visar att det vi gör uppskattas av våra kunder. Det har alltid varit viktigt för oss att vi tar oss tid för våra kunder, det ska ske på deras villkor och i deras takt.

– Vi har som mål att utöka SMS-kommunikation alltmer i kundresan, för att både dra in fler kunder till vår app och att bibehålla kundkommunikationen. Vi har exempelvis märkt att vissa kunder som nyligen registrerat nytt avtal med oss, men där startdatumet ligger några månader framåt, lätt kan glömma bort viss information. Då gäller det för oss att följa upp kontakten med ett SMS, för att påminna kunden och ge rätt information innan avtalet startar.

Skellefteå Kraft har i många år jobbat aktivt med att gå igenom processer och system för att kvalitétssäkra alla steg inom bolaget. Det är viktigt att bearbeta både nya och befintliga kunder, och ge kunderna möjligheten att skräddarsy kundupplevelsen. De lanserar en ny app där det ska bli ännu enklare för kunder att finna rätt information, och efter en applansering är det bra att påminna kunder via SMS att appen finns tillgänglig.

– Jag tror vi särskiljer oss mycket genom att vi ha varit kundcentrerade från start. Vi tar oss tid att besvara samtal och har som mål att 95% av inkommande ärenden ska hanteras direkt. Med en kompetent och serviceminded kundtjänst har vi utvecklat bra och stabila kundrelationer.

Kommunicera mer

Många elnätskunderna upplever att den enda kontakten de har med deras energibolag är vid fakturautskicken. Enligt SKIs rapport från 2019 så känner 3 av 10 elnätskunder att de upplevt oplanerade avbrott under året, som inte kommunicerats på ett tydligt sätt från elbolagets håll. Med små medel kan ni säkerställa att era kunder får mer förståelse för sådana typer av incidenter. Skicka ut ett SMS där ni meddelar ett avbrott, oavsett om det är planerat eller oplanerat, för att öka er kundnöjdhet. Med transparent kommunikation utvecklas er kundrelation. Ni kan även skicka ut rapporter för att upplysa kunder om energiförbrukningen, ge tips på hur de kan bli klimatsmarta och energisnåla samt skapa mervärde genom välkomst-SMS.

Kommunikation inom energibranschen - dra in trafik till app

Kundundersökningar

Det är viktigt för ert företag att ständigt få in feedback och följa upp hur kunder upplever era tjänster och ert varumärke. Ni kan i samband med kundkontakt skicka ut en undersökning för att se hur kundkontakten upplevts. Skicka NPS-undersökning en gång per år, skicka ut utvärderingsfrågor i samband med ett samtal eller en kampanj och få på så sätt mer data kring hur nöjda era kunder är med olika processer.

SMS-guide för energibolag

Om vi kommunicerade inom energibranschen hade vi gjort såhär för att skapa en personlig kundrelation och för att stå ut från de andra energibolagen;

  1. Skickat SMS till nya kunder

Första intrycket är alltid viktigt, och att hälsa en ny kund välkommen är kutym i många andra branscher. Ett SMS med information om kundtjänst, bolaget, inloggning och annan nyttig information uppskattas generellt då kunden inte aktivt behöver söka upp informationen när den behövs.

Kommunikation för energibolag - välkomstsms

  1. SMS vid driftavbrott – planerade såväl som oplanerade

Att ha en transparent kommunikation gentemot sina kunder är a och o. Ibland sker oförutsedda incidenter och avbrott, men genom en effektiv kommunikation som når ut till kunderna direkt så får de informationen snabbt, och därigenom ökar deras förståelse för situationen samtidigt som de känner sig sedda av deras energibolag.

SMS-kommunikation inom energibranschen - driftavbrott

  1. SMS per månad/kvartal med rapport om energiförbrukning

Att erbjuda kunder chansen att få sina rapporter per SMS underlättar enormt, och i de fall ni inte vill skicka ut informationen direkt så är det ett perfekt tillfälle att pusha kunder till er hemsida eller app för att ta del av rapporten. Det väcker även en medvetenhet hos de kunder som vanligtvis inte söker upp den informationen aktivt.

I denna typ av kommunikation passar det även att ge tips och förslag på hur kunder kan bli elsmarta, något som blir allt viktigare för konsumenter idag. Visa att ni är ett energibolag som jobbar mot hållbara lösningar och beskriv det jobb ni gör för att förbättra energikällor för era kunder.

  1. Skickat påminnelse när det är dags för förlängning/byta avtal

Vi är övertygade om att en transparent och genuin kommunikation räcker långt. Skapa ett starkt varumärke som visar att ni är måna om att kunder är nöjda med er och era tjänster, och underlätta för dem när det är dags att förnya avtalen och ge dem chansen att byta avtal med förnybar energi.

Kommunikation för energibolag - påminnelser

El är framtiden

Det blir allt vanligare med elbilar, elscootrar, elcyklar och solceller, och det skapar en större medvetenhet kring elförbrukning och förnybar energi hos konsumenter. Vi tror att energibranschen kommer få en allt större inverkan på konsumenters vardag och vi vill med denna guide visa hur ni kan utveckla kundrelationen redan idag.

Kontakta oss

LINK Mobility är Europas ledande leverantör av mobilmeddelanden, digitala tjänster och intelligent dataanvändning.

Protected by reCAPTCHA.
Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Mer inspiration

Other sites