Kontakta oss

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna! Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.
Kontakta oss
BLOG

Sömlösa kundupplevelser med personaliserad digital kommunikation

3 juni 2021
Share:

Det ligger i varje digital marknadsförare och e-handlares framgång, att bemöta kundernas krav och förväntningar. Med hjälp av Rules verktyg för personalisering har du möjligheten att erbjuda rätt innehåll vid rätt tidpunkt, vilket skapar en friktionsfri och sömlös köpresa för kunden. Genom att personalisera din kommunikation och leverera skräddarsydda budskap, kommer du öka engagemanget på dina utskick och kampanjer, såsom öppningsgraden och CTR. Resultatet av det, kommer visa sig i form av återkommande kunder och ökad försäljning.

Så kommer du igång med personalisering

För att kunna leverera en skräddarsydd och personaliserad kundupplevelse, behöver du först

och främst identifiera dina kunder och börja samla information om dom. Det kan vara i form av intressen, preferenser och köphistorik. Genom att utnyttja denna typ av kunddata, kan du börja personalisera din kommunikation och bygga djupa kundrelationer. Det kommer i sin tur leda till kundlojalitet, ökade intäkter och digital tillväxt.

Skapa sömlösa kundupplevelser med Marketing Automation

Med hjälp av verktyg för automatisering och data, kan du leverera sömlösa och personaliserade kundupplevelser, helt utan manuellt arbete. Rules smarta Marketing Automation system tillåter dig att anpassa din marknadsföring och kommunikationsflödet helt efter kunden, genom alla steg i kundresan. Baserat på kunddata kan du att nå specifika kunder med skräddarsydda budskap, i exakt rätt tid, via den bästa kanalen och därmed öka ROI och på din digitala kommunikation.

Personalised kommunikation, i alla steg av kundresan

All typ av digital kommunikation kan personaliseras, din webbsida, SMS, e-postmarknadsföring, annonser och produktrekommendationer. Det mest grundläggande när det kommer till att personalisera utskick, handlar om att inkludera kundens namn eller ta hjälp av datum när du ska skicka en födelsedagshälsning till en kund som fyller år. Men det många missar, är att personalisering är helt avgörande i många steg av kundresan. Ställen där man kanske vanligtvis inte lägger så mycket krut på att skräddarsy budskap, är oftast där det behövs som mest.

Personalised kommunikation, i alla steg av kundresan - LINK Mobility

Attrahera och väck intresse med personliga budskap

Första steget i en digital kundresa är att attrahera och väcka potentiella kunders intresse. Ditt mål är att få människor i din målgrupp att besöka din webbplats och att övertyga dem att engagera sig med ditt företag. Det kan vara genom en email sign up, nedladdning eller särskild kampanj. Genom att samla viktig information om den potentiella kunden, kan du skräddarsy din kommunikation med personaliserade budskap och på så vis bygga vidare på en relation. Ett första steg att ta kontakt med kunden på, kan vara genom att skicka ett automatiserat välkomstmail med en rabattkod på kundens första köp, det ökar chanserna till konvertering och köp.

Attrahera och väck intresse med personliga budskap - LINK Mobility

Återfå utebliven försäljning med hjälp av Back in stock aviseringar

Ibland händer det att en kund vill köpa en vara som är slut i lager. För att inte låta kunden gå förlorad, kan du som marknadsförare tillåta dina besökare att bevaka varor. I Rule finns det möjlighet att addera back in stock aviseringar, som en del av din Marketing Automation strategi. Det innebär att du helt automatiskt kan skicka ut ett back in stock mail eller SMS till kunden, som talar om att varan är åter i lager. Om du dessutom inkluderar produktrekommendationer i din kommunikation, baserat på kundens intresse, kan du öka din försäljning ytterligare.

Återfå utebliven försäljning med hjälp av Back in stock aviseringar - LINK Mobility

Skräddarsydda produktrekommendationer

Baserat på beteendedata som webb och köphistorik, kan du skicka produktrekommendationer som matchar exakt det som kunden är intresserad av. En produktrekommendation i ett SMS kan vara i form av en riktad kampanj med produkter som kunden tidigare köpt eller visat intresse för. I ett mailutskick kan du istället inkludera visuella produktrekommendationer i samband med exempelvis transaktionella email. Produktrekommendationer går att jobba framgångsrikt med i olika syften, för merförsäljning, lojalitetsbyggande eller återaktivering.

Skräddarsydda produktrekommendationer - LINK Mobility

Återaktivera kunder som börjar tappa intresse

Ibland händer det att kunder visar på mindre engagemang, för att dom börjat tappa intresse. Då är det hög tid att försöka återaktivera kunden igen. Det kostar dessutom 4-10 gånger mer att skaffa nya kunder, än att behålla existerande. Med hjälp av den kunddata som du samlat in, kan du vinna tillbaka kundens intresse genom att skapa personaliserad och strategisk win back kommunikation i Rule, som en del av din Marketing Automation strategi. Återaktivera kunden genom att skicka ett SMS med ett personligt erbjudande i form av en rabattkod eller ett win back mail där det står “vi saknar dig”.

Återaktivera kunder som börjar tappa intresse - LINK Mobility

Tiden med generiska budskap är över och våra kunder förväntar sig inget annat än personaliserad kommunikation. När du som marknadsförare förstår kundens behov och kan möta dem, genom att leverera en personaliserad och sömlös kundupplevelse, kommer en relation skapas och förtroende byggas. Kunder som möts av relevant innehåll baserat på deras preferenser och intressen, är dessutom mycket mer benägna att vända sig till dig även nästa gång de behöver något. Och exakt så, bildas en lojal och återkommande kund.


Mer inspiration

Other sites