Kontakta oss

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna! Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.
Kontakta oss
BLOG

&Then..!

19 oktober 2017
Share:

Delar av LINK Mobility deltog på konferensen &Then, i USA i förra veckan. Konferensen är världens största event för trender inom datadriven digital marknadsföring.

Det var helt klart en intressant konferens men desto mer intressanta var dess besökare. Några fokusområden och framtidsspaningar som vi tog med oss inspiration kring är:

  1. Datadriven marknadsföring
    Data finns nu tillgängligt och därmed möjligheten att göra sin marknadsföring personlig. Det finns inte längre någon anledning till att skicka ut opersonliga massmeddelanden. USA har inte kommit lika långt som Sverige på detta dock, eftersom att de inte har nationella register som exempelvis SPAR. Ambitionen är att ingen någonsin ska få samma erbjudande som någon annan utan det bör genom CRM alltid finnas variabler som gör att man kan personifiera erbjudanden. Kommunikationen kan gärna vara likadan men alltså inte densamma.

    Data i sig har begränsat värde men det är vad man kan göra med den som ger stor potential, och idag nyttjar ingen möjligheterna fullt ut. Framförallt finns mycket data i flera olika silor och den måste man samla på ett ställe istället. Det gäller att skapa kunden som en identitet och att få ihop all data runt den. Data hjälper dig att personifiera budskapet, det hjälper dig göra meddelandet relevant och slutligen bör budskapet vara emotionellt rätt. Ett bra exempel på detta är Chatbooks ypperliga reklamfilm Stop wasting hours making photo books.

  1. Virtual reality (VR) kommer nog enligt dem flesta att ha en begränsad påverkan på direkt marknadsföring, detta är mer av en spelgimmick. Intressant var att det sades att VR är starkare mot exempelvis smärta än opiater, då en av orsakerna är att 40 % av hjärnan är fokuserad på det visuella.
  2. Augmented reality (AR), det vill säga en förstärkt verklighet när man lägger ett datalager ovanpå verkligheten. Detta kommer innebära stora möjligheter inom marknadsföring. Ett flertal föreläsare var fokuserade på detta och exemplen varierade med allt från Lowes, som troligen har störst budget av alla återförsäljare i världen på att försöka få till detta för att underlätta shopping, till IKEAs AR-app i vilken man kan placera in virtuella möbler i sitt hem. De visade även häftiga exempel på trycksaker man kan skicka hem till folk, som spelar upp filmer eller kommer till liv.
  1. Övriga intressanta trender:
  • Det absolut viktigaste är mobilen. Av alla digitala ytor är mobilen den överlägset viktigaste.
  • Webben kommer bli helt förutseende. Idag finns webben tillgänglig för dig vid behov men precis som Google tror man att webben kommer bli tillgänglig dygnet runt och överallt, samt förutse vad du behöver. Med denna utveckling kommer röstmeddelanden- och kommunikation att ta över som kommunikationskanal.
  • Transparens blir allt viktigare för alla företag, är du inte transparent blir du ointressant som B2C-företag.
  • Ad-blockers kommer alltmer att innebära att du inte kan ta del av innehållet, du kommer framöver att behöva betala för att kunna läsa exempelvis artiklar om du använder stoppar reklamen.
  • Nudging. En marknadsföringstrend som blir allt större; att skapa spännande aktiviteter med mikrobelöningar och därmed driva beteendeförändringar.
  • Trogna kunder ska inte få monetära belöningar utan man borde istället fokusera på varumärkesbyggnad. Att ge trogna kunder rabatter är att ge bort pengar. Kunder som är otrogna kan man jobba med genom monetära belöningar.
  • Ditt företags värderingar borde styra vilka KPI’er du prioriterar.
  • Den digitala transformationen har skett i fyra steg, och i varje fall det sista återstår:
    • Textbaserade gränssnitt, (t ex DOS, Linux)
    • GUI (Graphical User Interface)
    • Minidatorer (smartphones och surfplattor)
    • Tekniken integrerad i vår kropp

    Fredrik Nyman LINK Mobility

// Fredrik Nyman, Sales & Marketing Director, LINK Mobility Sverige

 


Mer inspiration

Other sites