Kontakta oss

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna! Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Kontakta oss
BLOG

Vad är Marketing Automation och varför är det viktigt?

13 december 2022
Share:

Marketing Automation har under de senaste åren blivit ett väldigt populärt verktyg hos företag. Med höga krav från konsumenter och växande konkurrens på marknaden krävs idag en mer personlig och individualiserad kommunikation om du ska lyckas möta kundernas förväntningar och behov. Marketing Automation är verktyget som kan hjälpa dig med den uppgiften.

Tillsammans med Wednesday Relations har vi tagit fram den här introduktionsguiden till Marketing Automation där du får lära dig mer om vad Marketing Automation är, hur det fungerar och vilka fördelar som finns. Du kan läsa om grunderna för konceptet och hur du kan dra nytta av det i din verksamhet. Vill du bli en stjärna på automatiserad och datadriven marknadsföring? Då bör du kolla in Wednesday Relations utbildning för att bli en Certifierad Marketing Automation Specialist!

Marketing Automation – vad är det och hur fungerar det?

Som namnet antyder innebär Marketing Automation automatisering av marknadsföringsaktiviteter som kan bidra till effektivisering av kampanjarbete och andra processer. Men framförallt är Marketing Automation ett kraftfullt och effektivt verktyg som låter dig spåra användarbeteende, samla information och segmentera kunddatabaser för att kunna anpassa personliga kundresor med personaliserat och skräddarsytt innehåll. Med andra ord kan du, med hjälp av tillgängliga kunddata, kommunicera med dina kunder baserat på deras individuella profiler, beteenden och interaktioner med ditt företag där du kan nå rätt kund, med rätt budskap, i rätt kanal, vid rätt tillfälle.

Ett typexempel på Marketing Automation är de e-post som skickas när en kund lämnat produkter i en varukorg utan att checka ut. Kunden får ett e-post eller SMS med en påminnelse om att slutföra köpet. I samband med detta kan företaget informera om adress och öppettider till närmsta fysiska butik och samtidigt rikta kampanjer för produkten i kundens Facebook-flöde.

Att hantera den här typen av information och kommunikationsflöde manuellt är inte bara tidskrävande, utan det är även en stor utmaning i att utforma den typen av personlig och beteendebaserad kommunikation. Genom att hantera kampanjer och andra marknadsaktiviteter automatiskt kan du både effektivisera ditt arbete och utveckla en pricksäker kundkommunikation. Marketing Automation hjälper dig att upprätthålla en naturlig kunddialog som boostar engagemang, ökar försäljning och bidrar till kundlojalitet.

5 fördelar med Marketing Automation

Med hjälp av Marketing Automation kan du utveckla förmågan att automatisera marknadsföringsprocesser där mer tid kan läggas på andra uppgifter, men framför allt skapas utrymme för att vara kreativ, utveckla kundresor och förbättra kundupplevelsen. Läs mer om fördelar med Marketing Automation här nedan.

5 fördelar med Marketing Automation - Introduktionsguide

Ökar produktivitet och reducerar kostnader

Genom att automatisera din kundkommunikation och andra marknadsaktiviteter kan du öka produktiviteten, spara värdefull tid och reducera dina kostnader. När du lägger mindre tid på manuellt arbete kan du inte bara reducera dina kostnader, utan du får även mer tid över till annat där du kan fokusera på att utveckla dina marknadsföringsstrategier och bli mer kreativ i ditt arbete.

Förstärker sälj- och marknadsteam

Marketing Automation hjälper dig sammanföra sälj- och marknadsinsatser. Med ett MA-verktyg kan du kombinera sälj- och marknadsaktiviteter för att generera fler högkvalitativa leads, samt optimera och förbättra dina kundresor. Med hjälp av data kan verktyget skapa förståelse över dina kunders behov och beteenden och därmed bidra till att skapa en effektivare kundstrategi med stärkta kundrelationer, förbättrade kundresor och upplevelser.

Ökar tillgängligheten

Marketing Automation går att integrera i flera kommunikationskanaler och möjliggör automatisera kommunikation via e-post, SMS och sociala medier där du kan kommunicera utifrån dina kunders beteenden och interaktioner på din hemsida, app, i e-post osv. Genom att använda dig av ett större utbud av kanaler kan du enklare anpassa dig efter dina kunder och på så sätt bli mer personlig i din kommunikation. Att kommunicera med dina kunder i den kanal de föredrar och redan befinner sig i bidrar till ökat engagemang och fler konverteringar.

Förbättrar kundupplevelsen

Segmentering och personalisering är en av de främsta fördelarna med Marketing Automation, inte minst då 66% av konsumenter förväntar sig att företag ska förstå deras unika behov och förväntningar. Genom att skapa förinställda segment för din kundkommunikation kan du skräddarsy dina kampanjer för att nå ut med rätt budskap, till rätt person, vid rätt tidpunkt och på så sätt förbättra kundupplevelsen.

Genom att skapa segment och skräddarsy kommunikationsflöden kan du anpassa dig utefter dina kunders individuella profiler, beteenden och interaktioner med ditt företag. Skapa högre engagemang genom segment som baseras på dina kunders aktiviteter, beteenden eller intressen.

Ökar leadskonvertering och ROI

Genom att vårda dina leads och vägleda dem med relevant innehåll och vältajmade meddelanden kan du föra dem längre in i försäljningstratten. Att nå ut till rätt person vid rätt tidpunkt kan vara avgörande för att stänga en affär med en ny eller befintlig kund. Anpassa din kommunikation med innehåll beroende på vart de befinner sig i kundresan.

Genom att implementera den här typen av automatisk och personlig kundkommunikation kan du låta ditt företag fortsätta växa. Marketing Automation kan bidra till både ökad leadskonvertering, försäljning och ROI. Studier visar på att företag som automatiserar sin kommunikation med vältajmade meddelanden ökar sin omsättning med 10%, uppnår en genomsnittlig försäljningsökning på 20% och en sex gånger högre transaktionsfrekvens.

5 exempel på Marketing Automation-flöden

Marketing Automation kan användas oavsett bransch, och ändvänds idag både inom B2B och B2C där användningsområdena är många. Här nedan presenteras fem vanliga exempel på hur Marketing Automation kan användas i olika stadier av kundlivscykeln.

Värm upp kalla leads

Det finns stor potential i Marketing Automation när det kommer till att värma leads. Att kunna automatisera och effektivisera processen kring hanteringen av kalla leads skapar stora möjligheter för att konvertera potentiella kunder till betalande kunder. Att jaga kalla leads är en tidskrävande uppgift, men genom att automatisera processen kan säljteam fokusera på att konvertera leads, medan marknadsteamet ser till att lämna över leadsen när de är varma. På så sätt kan du bidra till att säljcykeln förkortas och hela processen kring lead management blir mer kostnadseffektiv.

Leadnurturing-flöde – mockup

Arbetar du inom B2B kan du dra nytta av din hemsida med call-to-action-knappar, t.ex. “Ladda ner guide” där du kan be om samtycke för att trigga igång ett flöde. Här lämpar det sig att skicka inspirerande innehåll så som relevanta bloggartiklar, rapporter och produktinfo så att du kan driva leadsen längre ner i säljtratten.

Välkomna nya kunder och medlemmar

Ett välkomstflöde kan till exempel sättas upp för att välkomna nya nyhetsbrevsprenumeranter, kundklubbsmedlemmar och kunder. Välkomstflöden kan vara väldigt enkla där du helt enkelt hälsar nya kundklubbsmedlemmar välkomna med information om vad det innebär att vara medlem. Beroende på din produkt eller tjänst kan även ett välkomstflöde vara ett längre onboardingflöde där du under en period vill inspirera dina nya kunder eller medlemmar till att bli aktiva, och slutligen, lojala kunder.

Välkomstflöde - mockup

Aktivera nya kunder

När en kund gjort sitt första köp eller signat upp sig på din tjänst vill du se till att aktivera kunden och konvertera den till en lojal kund. Här kan du förslagsvis visa på fördelarna med ditt företag, dina produkter eller tjänster, tipsa om relaterade produkter eller aktivera dem i flera kanaler. Men kom också ihåg att syftet i detta stadie i kundresan är att skapa högt kundengagemang. Det är därför viktigt att kommunicera med kunderna utifrån deras preferenser, beteenden och behov, det vill säga, med personaliserat innehåll.

Marketing Automation - email mockup

Att veta hur dina kunder beter sig hjälper dig att förutspå hur de kommer agera och vilket innehåll de mest troligt kommer att interagera med. Om du skickar irrelevant innehåll eller använder dig av fel kanal, kommer du inte få dem att vidta de åtgärder du önskar. Dina kunders beteendedata kommer att ge dig en uppfattning om vad deras nästa steg sannolikt kommer att vara i deras kundresa och hur du på bästa sätt kan möta dem vid den tidpunkten.

Aktivera passiva kunder

Här gäller det att ha en strategi för hur du ska identifiera passiva kunder utifrån din verksamhet, och vad du kan göra för att återaktivera dem. Förslagsvis kan det vara en kund som inte gjort ett köp på x antal månader, inte nyttjat all funktionalitet i din tjänst, eller som inte använt tjänsten eller produkten som kunden signade upp sig för.

Marketing Automation - e-postflöde mockup

Genom att nå dessa kunder vid rätt tillfälle, med rätt erbjudande och rätt innehåll kan du lyckas återaktivera dem och konvertera dem till lojala kunder. Beroende på vad som passar din verksamhet och din produkt kan du skicka personliga och exklusiva erbjudanden, inspirera kunderna med relevant och inspirerande innehåll eller tipsa om funktionalitet i er tjänst eller andra produkter som kan vara av intresse för mottagaren.

Uppmuntra lojala kunder

Det är även viktigt att inte glömma bort att kommunicera med dina lojala och aktiva kunder. Sätt upp ett flöde som triggas när en kund t.ex. gjort X antal köp. Här finns det utrymme för att uppmuntra dina lojala kunder, be dem om feedback och använda dem som ambassadörer för att locka nya kunder. Förslagsvis kan du ge dem tillgång till kampanjer i förtid, personliga erbjudanden baserat på tidigare köp, eller exklusiva erbjudanden vid nya produktlanseringar.

Marketing Automation - lojalitetsflöde

Vill du veta mer om hur LINK Mobility kan hjälpa dig att komma i gång med Marketing Automation? Läs mer här eller kontakta oss idag! Är du redo att ta steget till att utveckla dina kunskaper och bli en fena på Marketing Automation? Då bör du läsa mer om Wednesday Relations heltäckande utbildning som erbjuder insikter och kunskaper om strategier, trender, segmentering, begrepp och mycket mer. Du kan också kontakta dem för mer info redan idag!


Mer inspiration

Other sites