Statistik visar att inom endast ett år så är nästan 15 % av all data i en databas föråldrad, på grund av olika förändringar som pensioneringar, adressändringar, konkurs etc. En databas är med andra ord någonting som ständigt ska uppdateras, analyseras och revideras.
Dirty Data skadar företaget
Studier indikerar att mer än 30 % av informationen i en databas är duplicerad, otillräcklig eller felaktig. Eventuella brister i din databas – även kallad Dirty Data – innebär att mängder data eventuellt inte kan användas och kan förstöra analyser. Det är uppenbart att det är mycket viktigt att implementera strategier för att hålla din data i så bra skick som möjligt. Du sparar tid och pengar såväl som bygger en värdefull tillgång till företaget.
Vill ni exempelvis lära känna era kunder bättre för framtida kampanjer eller komplettera ert kundregister med de senaste mailadresserna så är LINK Collect en tjänst som samlar in relevant data snabbt och enkelt. När data är av hög kvalitet kan de enkelt bearbetas och analyseras, vilket leder till insikter som hjälper organisationen att fatta bättre beslut.
Kvalitativ förbättring
För att få en kvalitativ databas krävs vetskap om vilken typ av data som ska samlas in. Många företag inom retail och e-handel fokuserar ofta på att samla in telefonnummer, namn och mailadresser vid rekrytering av nya medlemmar. Vi rekommenderar att även samla in data som kan hjälpa vid segmentering, till exempel intresseområden eller favoritbutik. Erbjuder ert företag kläder för både vuxna och barn är det viktigt för er att veta vilka kunder som är intresserade av barnkläder, den informationen är av stor vikt för kommande kampanjer!
Ju bättre ni lär känna era kunder, desto mer lönsam blir er verksamhet. Med rätt data blir era kampanjer träffsäkra och ni kan leverera rätt erbjudande till rätt kund.