Kontakta oss

Kontakta oss

Vi hjälper dig gärna! Fyll i formuläret så återkommer vi till dig så snart som möjligt.
  • Protected by reCAPTCHA.
    Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Kontakta oss
BLOG

Vi introducerar LINK SMS Gateway – för dig som inte kan API

15 februari 2022
Share:

API, gateway, backend-system – vad betyder allt detta egentligen? Den här bloggartikeln vänder sig till dig som vill lära dig mer om dessa begrepp och öppna upp möjligheterna för mobilkommunikation. Fortsätt läsa för att lära dig grunderna!

Lilla ordlistan

API – Ett API (application programming interface) gör det helt enkelt möjligt för ett system att prata med ett annat system. Kort och gott innebär det att du kan integrera våra tjänster i ditt befintliga system, för exempelvis automatiska utskick av påminnelser, notifikationer och andra SMS-meddelanden.

API-gateway – En API-gateway är en tjänst som kan bygga, testa och hantera flera APIer och som effektiviserar processen för bolag då det annars krävs att du hanterar dina API-servrar själv. Vår tjänst SMS Gateway är en meddelandetjänst som låter dig skicka och ta emot SMS eller andra typer av meddelanden via olika kanaler från olika backendssystem.

Backend-system – Ett backend-system i detta sammanhang kan vara ett system, en mjukvara eller en hårdvara som du redan använder i företaget. Det finns många typer av backend-system, men de flesta av dem är designade för att stödja eller främja företagets verksamhet, såsom CRM-, Marketing Automation-, mejl- och interna IT-system.

Så fungerar ett API

Tänk att ett API är ”mellanhanden” mellan ett system du använder och en server. Du säger till systemet att göra något för dig, och systemet använder sedan APIet för att kommunicera med servern och berättar vad som ska göras. Den processen kallas för en ”API-förfrågan”. Därefter kommer servern skicka ett svar till ditt system, via APIet.

Inom datavetenskap definieras gränssnittet som ett gemensamt område för delning av information mellan två eller flera komponenter i systemet. Information kan delas mellan system, datahårdvara, enheter och människor. APIet är i grunden ett gränssnitt som involverar interaktion mellan flera systemapplikationer. När det gäller meddelandegatewayen är det en interaktion – ett utbyte av förfrågningar och information – mellan gatewayen och ditt företags eget system.

På grund av strukturen hos APIet är informationen som delas och kommuniceras mellan systemen anpassningsbar så att den kan begära rätt data och passa olika användningsområden. Den kan bland annat användas för att bestämma vilken typ av dataförfrågning som kan utföras, hur det aktiveras, vilken form data tar och vilken funktion hela processen kommer att använda. Mångsidighet är också en av fördelarna med ett API, eftersom hela gränssnittet kan programmeras för att utföra vissa funktioner eller anpassas för att möta standarderna för en hel industri. Till exempel måste ett API i bankbranschen kunna ha höga säkerhetsfunktioner. Detta gör gränssnittet mer kompatibelt och lyhört.

Möjligheterna med APIer och gateway

APIer används till stor grad på flera olika sätt, då det är ett enkelt sätt att få flera system att samarbeta. Den största fördelen med att integrera ett API är att du inte behöver utveckla alla önskade funktioner själv, utan kan dra nytta av andras plattformar genom en integration.

En SMS- eller meddelandegateway kan integreras i ditt befintliga system och därigenom nyttjas för att automatisera er kommunikation. Tjänsten kan därför betraktas som ett tillägg i ditt befintliga system, som bidrar med nya funktioner (i detta fall att ni kan skicka och ta emot meddelanden). För att få tillgång till den funktionen krävs det att du implementerar ett API, så att vårt system kan prata med ditt.

I många fall integrerar företag en meddelandegateway med sina e-handels- och kundsystem, vilket gör att dessa komponenter kan kommunicera med varandra. För en e-handel skulle detta innebära att ett SMS med viktig information, relaterad till köpet från e-handelssidan, skickas till konsumenten som har gjort köpet så snart sidan med ”Tack för ditt köp” laddas. Tjänsten möjliggör även automatiska utskick av personliga meddelanden.

Tack vare dess anpassningsbarhet, mångsidighet och kompatibilitet ger en meddelandegateway ditt företag en mervärdeslösning oavsett ditt företags storlek och bransch. Sådana lösningar skapar också stort värde för dina slutkunder. Genom att arbeta med meddelandegateway, API, backend-system och ditt företags system kan du kommunicera och tillföra värde i varje steg av kundresan.

Finns det fler ord inom SMS-marknadsföring som gör dig förvirrad? Kolla då gärna in vår SMS-ordlista. Och om du har frågor om hur vår Gateway kan hjälpa ditt företag kan du kontakta oss redan idag!

Om du redan nu vet att du vill komma igång med våra APIer så har vi samlat alla våra API-dokument här och du kan höra av dig till oss för att skapa ett konto.


Mer inspiration

Other sites